Ikona Święty Mikołaj z Miry Cudotwórca był biskupem Miry stolicy Licji Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Bordiura jednolita brązowa w niej dwa klejma; Anioł Stróż, Święty Szymon Słupnik. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Tempera na desce podkład srebrzenia Rosja Syzrań XIXw 43,7/36/2,2 0169
Ikona Święty Haralapiusz ( Charłamp ) Święty Haralampiusz (Charłamp) żył w latach 89 – 202. Prawdopodobnie był biskupem Magnezji w Azji Mniejszej i w wieku 113 lat zginął śmiercią męczeńską za panowania cesarza Septymiusza Sewera. Wizerunek Świętego w stroju biskupim, w półpostaci, prawą dłonią wykonuje znak błogosławieństwa, w lewej trzyma zamkniętą księgę. Tempera na desce, podkład, złocenia. Bałkany XIXw 22,6/17,7/1,9 cm 0333
Ikona Ścięcie Świętego Jana Chrzciciela Scena męczeńskiej śmierci Świętego, po lewej pochylona postać Świętego Jana i oprawca ze wzniesionym mieczem, po prawej - w bramie pałacu - postać Salome, której sługa podaje głowę Jana na tacy. Święty Jan Chrzciciel wieńczy dzieje dawnego Izraela, inicjując nadejście epoki Nowego Testamentu. Tempera na desce, podkład. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony Rosja XIXw 31,9/26,3/2,6 0021
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) Zbawiciel z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa.otwarta Księga z tekstem w pięciu wersach, jaką Jezus trzyma w lewej dłoni, nawiązuje do jego misji nauczania Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja XIXw 35,4/31,3/2,8 0067
Ikona Anioł Stróż, Święci Bazyli i Charałampiusz Święty Bazyli Wielki z Cezarei -uważany za ojca wschodniego monastycyzmu. Święty Charałampiusz (biskup Magnezji) – patron lekarzy. W obłokach Jezus Chrystus Pantokrator,W bordiurze wybrana Święta. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy, dwa wsporniki pogrążone w sztorcach, Rosja XIXw 30,5/24,7/2,4 0397
Ikona Święty Serafin z Sarowa Серафим Саровский Św. Serafin z Sarowa należy do najpopularniejszych świętych prawosławnych na świecie. Jego ikony znajdują się w znacznej części cerkwi prawosławnych na świecie, zaś świątynie pod jego wezwaniem wznoszone są również poza granicami Rosji. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia, Rosja pocz. XX wieku 26,7/22,8/1,9 0326
Ikona trzypolowa, Sobór Archanioła Michała W górnej strefie Ikony, po lewej przedstawienie Narodzenia Najświętszej Bogurodzicy Po prawej wizerunek Matki Bożej Włodzimierskiej, wizerunek reprezentuje typ Eleusa.Poniżej przedstawienie Soboru Archanioła Michała. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Napisy objaśniające cyrylicą. Bordiura ugrowa ujęta białą linią i czerwonym pasem. Rosja XIXw 33,1/27,4/3,2 cm 0325
Ikona podróżna Tetraptyk, Ikona składa się z czterech kwadratowych tabliczek z których każda podzielona jest na cztery kwadratowe pola i zwieńczona łukiem. Na pierwszych trzech częściach dwanaście głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego, na ostatniej wizerunki Adoracji czterech Ikon Matki Bożej, Ikony podróżne powstały z potrzeb wiernych dając im poczucie bezpieczeństwa dla ciała i duszy Rosja, Moskwa, XIXw 35/15,2 cm 0428
Ikona Święty Mojżesz, arcybiskup nowogrodzki Święty Mojżesz, arcybiskup nowogrodzki, Моисей (архиепископ Новгородский). W 1325 r. Św. Piotr, metropolita moskiewski mianował go arcybiskupem nowogrodzkim. Tło i bordiura dekorowana grawerowanym motywem geometrycznym, ujęta brązowym pasem. Tył Ikony dwie szpongi. Tempera na cyprysowej desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XIXw, 31,8/27,1/2,6 cm 0358
Ikona podróżna Tetraptyk, na pierwszych trzech częściach 12 głównych Świąt, na ostatniej wizerunki Adoracji czterech Ikon Matki Bożej na zwieńczeniach każdej części kolejno Ukrzyżowanie Jezusa Chrystusa, Św. Trójca Nowego Testamentu, Podwyższenie Krzyża Pańskiego, Zesłanie Ducha Świętego , Mosiądz odlew cyzelowany, emalią Rosja, Moskwa XIXw 38/16,8 0087
Ikona Matka Boża Herbowiecka Rosja XIX wiek wymiary 45/37/2 cm 0064
Ikona Święta Sebastiana, Święty Jan Chrzciciel Święci przedstawieni w całej postaci. Święta Sebastiana z Heraklei męczennica, z palmą męczeńską w dłoni. Święty Jan Chrzciciel Prodromos czyli „Poprzednik Ostatni ze starotestamentowych proroków w szacie i himationie, prawą dłonią opiera się o laskę zakończoną krzyżem, w lewej trzyma rozwinięty zwój Tempera na desce, podkład, złocenia. Bałkany XIXw 37,5/28,3/2,4 0260
Ikona spotkanie Świętego Zosimy ze Świętą Marią Egipcjanką Przedstawienie Świętego Zosimy który spotkał Świętą Marię Egipcjankę przekazał Jej szatę i wysłuchał historii żywotu Świętej Święty Zosima starzec z siwą brodą w szatach mniszych Święta Maria Egipcjanka wizerunek wychudzonej półnagiej starej kobiety odzianej tylko w chustę na biodrach Wszechwidzące Oko Boga Olej na desce podkład złocenia Grecja XIXw 41,2/36/1,7 0315
Ikona Święty Prokopiusz z Cezarei męczennik chrześcijański, Święty Kościoła katolickiego i prawosławnego. Wyznaczony przez cesarza Dioklecjana na prokonsula w Aleksandrii by zwalczać chrześcijan, doznał objawienia i przeciwstawił się zwierzchnikowi tocząc walki z pogańskimi wierzeniami, nawracając swoim postępowaniem wielu ludzi. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Grecja XIXw, 41,4/36/1,7 0316
Ikona Święty Stefan Szczepan Apostoł Diakon Męczennik Święty katolicki oraz Apostoł Kościoła prawosławnego pierwszy męczennik Przedstawiony jest w Dziejach Apostolskich jako pierwszy z siedmiu diakonów pomagających apostołom Jezusa Chrystusa Święty Stefan przedstawiony jako młodzieniec w szatach diakońskich W prawej dłoni trzyma kadzielnicę w lewej Cerkiew Olej na desce podkład złocenia Grecja XIXw 41/36,2/1,8 0317
Ikona Święty Jerzy, wizerunek młodzieńczego rycerza w zbroi i czerwonym płaszczu, na białym rumaku, godzącego włócznią w skrzydlatego, wijącego się u jego stóp smoka symbolizującego siły ciemności. Scenę triumfu chrześcijaństwa obserwuje postać młodej, (błagającej o ocalenie) księżniczki Elisabe córki pogańskiego króla Seleny w Libii, nad księżniczką średniowieczne mury. Olej na desce, podkład. Tył Ikony dwie szpongi. Ukraina I poł XXw 20/40,5/5,7 0022
Ikona Święty Pantaleon, Święty Kościoła katolickiego i prawosławnego, uzdrowiciel. Nawróciwszy się na wiarę chrześcijańską, zaczął leczyć bezpłatnie – w imię Boga, co przysporzyło mu wielu niechętnych. Odmówił wyparcia się wiary, za co go uwięziono, poddano torturom i ostatecznie ścięto. Uznany jest za patrona lekarzy, pielęgniarek, aptekarzy, ludzi samotnych. Wizerunek Świętego z Krzyżem i niewielką szkatułką z lekarstwami. Etiopia XVIIw 16,8/14,2/1,7 0259
Ikona Matka Boża Wizerunek Bogarodzicy ze złożonymi dłońmi w geście modlitewnym. Na stoliku otwarta Księga. Olej na desce. Rosja XIX wiek wymiary 48/40/1,5 cm 0180
Ikona Mandylion, (cs. i ros. Спас Нерукотворный, Spas Nierukotwornyj) Obraz Zbawiciela - nie stworzony ręką ludzką (ros. nierukotwornyj) acheiropoietos . Wizerunek Oblicza Chrystusa na tle udrapowanej Chusty. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia (susałka), Nimb promienisty zdobiony motywem kwiatów Rosja k. XIXw 11,4/9,4/1,9 0073
Ikona Święty Konstantyn i Święta Helena Z Św Konstantynem i Św Heleną wiążą się legendy o krzyżu, na którym umarł Zbawiciel. W centru Ikony Krzyż na którym zmarł Jezus Chrystus, poniżej czaszka i piszczele Adama po lewej Św Konstantyn po prawej Św Helena Nad Krzyżem w obłokach Jezus Chrystus Tempera na desce podkład kredowo – gipsowy srebrzenia Rosja XIXw 37,4/31,3/2 0208
Ikona Matka Boża "Niewiędnący Kwiat" W centrum Ikony Matka Boża z Kwiatem w prawej dłoni, drugą obejmuje Zbawiciela - Emmanuela w całej postaci który w prawej trzyma kulę, w lewej kwiat. Jezus i Maria w koronach ujętych nimbami. Ikona uważana jest za chroniąca kobiety, pomaga im odnaleźć kobiecą mądrość i pomaga przejść przez najtrudniejsze okresy ich życia. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Bałkany, XVIII wiek 29,5/21,5/1,7 cm 0322
Święty Szymon Słupnik cs. Prepodobnyj Simeon Stołpnik (ur. ok. 390, zm. 28 sierpnia 459) – asceta, święty Kościoła katolickiego i święty mnich Kościoła prawosławnego. Święty ukazany w półpostaci na słupie, z długą, siwą brodą i w czarnych mniszych szatach, w dłoniach trzyma skrzynkę? z wizerunkiem Mandylionu - Obraz Zbawiciela - nie stworzony ręką ludzką (ros. Nierukotwornyj). Olej na płótnie, płyta, rama złocona. Ukraina, XIX/XXw, 49,5/37,5/4 0171
Ikona Krzyż W centrum przedstawienie Krzyża, na którym dokonała się Męka Pańska ukrzyżowanie Jezusa Chrystusa Po bokach włócznia i hizop. Pod Krzyżem Zbawiciela widnieje czaszka i piszczele Adama Na górnym ramieniu tabliczka W tle widać architekturę Jerozolimy Przedstawienie ujęte złoconym kartuszem dekorowanym ornamentem rocaille. Płótno, podkład kredowo gipsowy złocenia płyta całość oszklona. Rosja pocz XIXw 90,5/46,5/3,2 0309
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych, (Ikona Bożijej Matieri "Wsiech Skorbiaszczich Radość"), Ikona ukazuje Marię jako schronienie i ostoję dla wszystkich cierpiących. W centrum Matka Boża stoi w obłokach na Jej lewych ramieniu swobodnie zasiada ,Dzieciątko Jezus, błogosławiące, w prawej dłoni dzierży królewskie berło. Rosja XIXw 35,3/30,9/2,6 0085
Ikona Przemienienie na Górze Tabor, Wydarzenie Przemienienia Pańskiego opisują trzej ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz. Jezus zabrał trzech wybranych uczniów: Piotra, Jakuba i Jana na górę, gdzie zobaczyli Go w nieziemskiej chwale, rozmawiającego z Mojżeszem i Eliaszem. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy nimby złocone Pole przedstawienia ujęte białą linią i ugrowym pasem Rosja XIXw 32,5/23,6/2,9 0102
Ikona Święci Jerzy (Pobiednosiec), Lidia z Tiatyry, Marina z Antiochii, męczennicy Ikona przedstawia Świętych w całej postaci. Tempera na cyprysowej desce, podkład kredowo gipsowy, złocenia. Tło zdobione złoconym, grawerowanym motywem ukośnej kratki, bordiura dekorowana wielobarwnym, grawerowanym wzorem geometrycznym. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Rosja XIXw 27/22,3/3,2 cm 0200
Ikona Wjazd Jezusa Chrystusa do Jerozolimy Kompozycja ikony, to moment Wjazdu Jezusa Chrystusa na ośle do Jerozolimy, przedstawia w centrum Chrystusa z uczniami i witających Go tłoczących się w bramie mieszkańców. O radości mieszkańców świadczą przede wszystkim uniesione do góry gałązki oliwne, rozkładają pod nogi osiołka wierzchnie okrycie, co jest znakiem królewskiego powitania Olej na desce Rosja XIXw 35/28,3/2,5 0277
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych Ikona ukazuje Marię jako schronienie i ostoję dla wszystkich cierpiących. W centrum Matka Boża na tle mandorli stoi w obłokach na Jej lewych ramieniu swobodnie zasiada, Dzieciątko Jezus, błogosławiące Po bokach Najświętszej Marii wokół mandorli Archaniołowie pomagający osobom cierpiącym i wymagającym pomocy Tempera na desce podkład srebrzenia Rosja XIXw 31,2/26,1/2,5 0328
Ikona czteropolowa, Pole Ikony podzielone na cztery prostokątne kwatery, w centrum w owalnej sferze wizerunek Jezusa Chrystusa Błogie Milczenie, Z lewej u góry wizerunek Matki Bożej typu Hodegetria, Z prawej u góry wizerunek Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek" U dołu z lewej Matka Boża Strzegąca domy, po prawej Święci Samon, Awiw i Gurij W ugrowej bordiurze Św Męcz Matrona i Jewgonia. Tempera na desce Rosja XXw 44,6/36/3 0372
Ikona czteropolowa w centrum wizerunek Jezusa Chrystusa Błogie Milczenie Z lewej u góry Jezus Chrystus Pantokrator Z prawej u góry wizerunek Świętego Mikołaja z Miry, Cudotwórcy, U dołu z lewej Matka Boża Bogolubska Po prawej wizerunek trzech największych Ojców tradycji bizantyjskiej, Święci Jan Chryzostom, Bazyli Wielki i Grzegorz z Nazjanzu W ugrowej bordiurze Św Dimitr, Jerzy i Ewelinia. Tempera na desce podkład Rosja XX 44,3/37,2/2,8 0378
Ikona Narodzenie Jezusa Chrystusa W centrum ikony w żłobie leży narodzony Jezus Chrystus owinięty w pieluszki, który Sobą rozświetla ciemność. Przy żłobie znajdują się postacie Maryi i Świętego Józefa, po lewej trzy postacie oddających cześć Nowonarodzonemu, nad nimi gwiazda która poprowadziła ich do Betlejem. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Tył Ikony jedna szponga. Ukraina XIX/XX wiek, wymiary 35,7/29/2,3 cm 0035