Chrzest Jezusa Chrystusa, Scena z wyobrażeniem Chrztu Jezusa w wodach Jordanu. Z lewej na brzegu rzeki - św. Jan Chrzciciel. U góry w otoku kolistym - Duch Święty pod postacią Gołębicy. Bałkany XIX wiek, ( płótno na desce ) wymiary 72,5/51,5 cm 0374
Dużego formatu Ikona Matka Boża z Dzieciątkiem Jezus według fresku Wiktora Wasniecowa Fresk Wasniecowa był wielokrotnie kopiowany oraz stanowił inspirację dla ikon Matki Bożej wykonywanych na potrzeby cerkwi w całej Rosji. Olej na desce, nimby złocone, Tył Ikony dwie szpongi, Rosja pocz. XX wieku, wymiary 92,8/58,8/2,5 cm 0295
Ikona wielopolowa, w górnej strefie Matka Boża Łagodząca Złe Serca, Matka Boża Tychwińska, Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych, Matka Boża Fiodorowska. W centrum Jezus Chrystus Błogie Milczenie Poniżej grupa Świętych, w centrum Święty Symeon (Simeon) z Dzieciątkiem Jezus Archaniołowie Św. Aleksy Człowiek Boży Św. Maria Egipcjanka. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja I poł XIXw 35,8/31,1/3 0136
Ikona - Chrystus i Samarytanka tempera na desce, snycerka; 48 x 24 x 3 cm. Rosja, XVIII w. Wydłużony, stojący prostokąt; pośrodku - w kolistym, snycerskim, wgłębnym obramieniu z motywem ząbków - scena spotkania Chrystusa z Samarytanką: pośrodku studnia z 8-bocznymi cembrowinami i stojący obok dzban; tło niebieskie, u góry napis objaśniający cyrylicą. 0143
Ikona - Dyptyk Matka Boża, Święci Na lewym skrzydle Matka Boża Hodegetria należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Na prawym skrzydle Święty Mikołaj z Miry Cudotwórca, oraz wybrani Święci. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Napisy objaśniające cyrylicą. Bałkany XVIII/XIXw 24/38,2/2,2 0115
Ikona - Kielich Przymierza tempera na desce 72 x 60,5 x 2 cm. Ukraina, ok 1900 r. Niżej w sześciu wersach po ukraińsku - cytat z Ewangelii Mateusza („MAT. 26 -27-28”). 0184
Ikona Matka Boża Zwiastowanie Wizerunek Marii w chwili Zwiastowania, z pochyloną głową i rękami skrzyżowanymi na piersiach z otwartą Księgą symbol Jej mądrości. Dziewica Maria w białym maforionie, czerwonej sukni i niebieskim płaszczu - słucha zwiastowania zapowiedzi narodzenia Jezusa, Syna Bożego. Od lewej świetliste promienie, które skierowane są ku Maryi. Olej na desce, podkład. Tył Ikony dwie szpongi, Rosja XIXw 44,5/35,2/2,8 0051
Ikona - Pieta, „nie płacz po mnie, Matko“ Bogurodzica obejmuje ciało zmarłego Syna, które wyłania się z sarkofagu W tle Krzyż na którym został ukrzyżowany Jezus Chrystus Przedstawienie Jezusa Chrystusa w grobie ukazuje Go zmarłego, ale jest też zapowiedzią Zmartwychwstania Tempera na desce podkład kredowo gipsowy, srebrzenia Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Rosja XIXw 22,6/18,9/2,8 0024
Ikona - Prazdniki. Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, otoczona przez 12 kwater, Tempera na desce, okład ( koszulka ) mosiężna, Rosja XIX wiek, wymiary 52,5/44/3,5 cm 0308
Ikona - Prazdniki Scena środkowa rozbudowana z wyobrażeniem Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, otoczona przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących sceny głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego, Tempera na desce podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia Bordiura jednolita ujęta czerwonym pasem Rosja II połowa XIXw 48/39,4/2,3 0385
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa rozbudowana z wyobrażeniem Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących sceny głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego Okład mosiężny, tłoczony, srebrzony, bordiura zdobiona motywem geometrycznym, kwiatów, perełek, w niej napisy objaśniające Tempera na desce, podkład Rosja XIXw 36/30,5/2,5 0211
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa rozbudowana z wyobrażeniem Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących sceny głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego, oraz cztery dodatkowe sceny. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Ikona posiada kovczegh. Rosja, XIX/XXw wymiary 31,5/26,8/3,6 cm 0379
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa rozbudowana z wyobrażeniem Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Przedstawienia te są kompozycyjnie połączone w jedną scenę, są rdzeniem wydarzeń paschalnych. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących główne Świąta Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 35,5/31/2,4 0033
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa z wyobrażeniem Zstąpienia Chrystusa do Otchłani. Zbawiciel w mandorli podaje rękę Adamowi, wyprowadzając wszystkich sprawiedliwych z otchłani. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących Święta Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Basma mosiężna, zdobiona motywem geometrycznym i roślinnym. Tempera na desce, podkład. Rosja, XIXw 31,2/26,5/2,4 0070
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa rozbudowana z wyobrażeniem Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących sceny głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Rosja XIX wiek, wymiary 35,8/30,8/2,4 cm 0062
Ikona Anioł Stróż, Św. Iwan i Irina W centrum Ikony Anioł Stróż ( Angieł Chranitiel ), po lewej Święty Iwan, po prawej Święta Irina. W obłokach Jezus Chrystus. Ikona Święta Irena wielka męczennica (Wielikomuczenica Irina) Święta Irina jest patronką misjonarzy. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja XIXw 22,4/17,7/2 0160
Ikona Archanioł Michał. Wizerunek Archanioła Michała w obłokach, jako wojownika, odzianego w krótką tunikę okrytą zbroją. Z ramion wyrastają szeroko rozłożone skrzydła. W prawej dłoni trzyma miecz, w drugiej dzierży wagę do odmierzania dobrych uczynków. Daje wsparcie wszystkim, którzy znajdują się w strasznym ucisku. Archanioł Michał jest też dawcą cierpliwości i szczęścia. Tempera na desce, podkład. Rosja XIX/XXw 15,5/10,2/1 0111
Ikona Archanioł Michał "Archistrateg Zastępów Niebiańskich" jako „Jeździec Apokalipsy”, w nawiązującym do Apokalipsy typie ikonograficznym. Archanioł Michał przedstawiany jest jako rycerz w zbroi, z ramion wyrastają szeroko rozłożone skrzydła – symbol angelos, czyli bycia posłanym, dosiadający skrzydlatego, czerwonego rumaka, unoszącego się nad ziemią. Tempera na desce, podkład. Rosja XIXw 35,4/29,9/2,1 cm 0061
Ikona Archanioł Michał, Święci W centrum ukazany jest Archanioł Michał, wizerunek jako wojownika. Przy Archaniele ukazani są Święci, od lewej; Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Eudokia, Mirosława i Emilian. Grupa Świętych i Archanioł Michał opisani cyrylicą nad nimbami. Powyżej w obłokach Aniołowie, podtrzymują wizerunek Matki Bożej Kazańskiej. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja I poł. XIX wieku, 31,7/25/2,7 cm 0047
Ikona Bóg Ojciec Przedstawienie Boga Ojca Sawaofa, frontalnie, w półpostaci. Bóg Ojciec ukazany jest w nimbie trójkątnym, jako siwy starzec z długimi włosami opadającymi na ramiona i brodą symbolizującą mądrość i wieczność, prawa dłoń w geście błogosławieństwa, lewą opiera na niebieskiej kuli podtrzymując berło. Nad globem w świetlistym otoku ukazany jest Duch Święty pod postacią Gołębicy. Olej na desce. Ukraina, XIXw 28,4/21,9/2,2 0360
Ikona Chrzest Jezusa Chrystusa, Chrzest Pański (Chrzest Chrystusa), jedno z dwunastu głównych Świąt, obchodzone jest 6/19 stycznia. Poprzez uczestnictwo Świętej Trójcy w zdarzeniu nazywane Epifanią, Objawieniem Pańskim. Święto Chrztu Pańskiego ukazuje wierzącym Zbawiciela jako Syna Bożego, posłanego przez Ojca w mocy Ducha Świętego dla zbawienia człowieka.Tempera na desce, podkład, nimby złocone. Rosja XIXw, wymiary 49,4/41,8/2,4 cm 0258
Ikona Deesis, Matka Boża Jezus Chrystus Św Jan Chrzciciel oraz Święty Mikołaj i Święty Andrzej Motyw Deesis zaczerpnięty jest z ikonostasu, gdzie jest on najistotniejszym przedstawieniem. Deesis w j. greckim oznacza orędownictwo, modlitwę wstawienniczą, zatem scena ta stanowi unaocznienie wstawiennictwa świętych. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy, srebrzenia. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach. Rosja pocz. XIXw 0387
Ikona Deesis, Motyw Deesis zaczerpnięty jest z ikonostasu, gdzie jest on najistotniejszym przedstawieniem. Deesis w j. greckim oznacza orędownictwo, modlitwę wstawienniczą, zatem scena ta stanowi unaocznienie wstawiennictwa Świętych. Bordiura jednolita ugrowa, ujęta brązowym i czerwonym pasem. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XIXw, 31,2/27/2,4 0218
Ikona Deesis, Motyw Deesis zaczerpnięty jest z ikonostasu, gdzie jest on najistotniejszym przedstawieniem. Deesis w j. greckim oznacza orędownictwo, modlitwę wstawienniczą, zatem scena ta stanowi unaocznienie wstawiennictwa Świętych. Bordiura jednolita brązowa, ujęta ciemnym i czerwonym pasem. Ikona posiada kovczegh. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja I poł. XIXw, 35,5/31,2/2,5 cm 0078
Ikona Deesis, Motyw Deesis w j. greckim oznacza orędownictwo, modlitwę wstawienniczą, zatem scena ta stanowi unaocznienie wstawiennictwa świętych. W centrum widnieje postać Chrystusa Pantokratora, po Jego prawicy – Maryja Paraklesis w pozie orędowniczki, zaś po lewicy św. Jan Prodromos. Nad Zbawicielem Archaniołowie, poniżej w pokłonie Święci Sawatyj i Zosima. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja XIX wiek 37,8/31,8/2 cm 0396
Ikona Jezus Chrystus Rosja XIX/XX wiek wymiary 26,3/21,3/1,9 cm, ramka wtórna 41/29,5/1,9 cm 0013
Ikona Jezus Chrystus Błogosławiący Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Szaty w kolorach podkreślających jego majestat, niebieski i czerwony. Olej na desce, podkład, tył Ikony dwie szpongi. Kiot drewniany, obramowanie dekorowane motywem kolumn barokowych z mosiężnymi aplikacjami w narożach, z oszklonymi drzwiczkami, rama wewnątrz złocona. Rosja XIXw, wymiary; kiot 37/30/6,5 Ikona 31/24/1,5 0270
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, tempera na desce, złocenia, Rosja XIX/XX wiek wymiary 27/21,7/1,5 cm, ramka wtórna 41/30/2 cm 0281
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, w nimbie krzyżowym Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) oraz obietnicę zbawienia. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy, srebrzenia. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja XIXw 32,4/27,4/3,3 0285
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, w nimbie krzyżowym Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) oraz obietnicę zbawienia. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy, złocenia. Tło jednolite złocone, bordiura brązowa jednolita ujęta ciemnym pasem. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja XIXw 42,3/30,8/3 0045