Ikona czteropolowa,
Pole Ikony podzielone na cztery prostokątne kwatery, w centrum w owalnej sferze wizerunek Jezusa Chrystusa Błogie Milczenie, – ikonograficzny typ wyobrażenia Jezusa Chrystusa, przedstawiający Go pod postacią Anioła Wielkiej Rady, przed wcieleniem, pod postacią młodzieńca ze skrzydłami za plecami, ręce są złożone na krzyż i przyciśnięte do piersi. Nimb wokół głowy nie jest jeszcze krzyżowy, a podobny do ośmioramiennej gwiazdy (jedyny ikonograficzny typ wyobrażenia Chrystusa z nimbem Pana Sawaofa). Gwiazdę tworzą dwa kwadraty, z których jeden oznacza bóstwo Stwórcy-Wszechwładcy, drugi oznacza szczególny mrok niepojętości bóstwa.
Z lewej u góry wizerunek Matki Bożej typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Hodegetrią jest w tych wizerunkach Matka Boża, która wskazuje gestem ręki na Jezusa Chrystusa jako na Drogę do Ojca.
Z prawej u góry wizerunek Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek" (Ikona Bożijej Matieri "Utoli moja pieczali") cudowna ikona Matki Bożej, przedstawienie w typie Eleusa. Ikona przedstawia Matkę Bożą wspierającą twarz lewą ręką, z zamyślonym wyrazem twarzy. Zależnie od wariantu Maryja patrzy wprost na widza lub obok niego, pogrążona w myślach. Drugą dłonią podtrzymuje Dzieciątko Jezus, które wznosi w górę na pół rozwinięty zwój papieru z zapisaną modlitwą. Wizerunek zyskał opinię cudownego. Według legendy kobiecie bez władzy w rękach i nogach, po modlitwie o uzdrowienie, we śnie ukazała się Maryja, która nakazała jej udanie się do cerkwi w Pupyszach i modlitwę przed ikoną „Ukój Mój Smutek”. Wśród Ikon chora odnalazła ikonę „Ukój Mój Smutek”, a po odprawieniu przed nią molebnia została uleczona. Tradycja Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego datuje to wydarzenie na 25 stycznia 1760. Miało być to dopiero pierwsze z wielu uzdrowień; kolejne spotykały w szczególności chorych na padaczkę.
U dołu z lewej Matka Boża Strzegąca domy, po prawej Święci Samon, Awiw i Gurij Święci męczennicy z Edessy, za nawracanie i naukę ludzi wiary chrześcijańskiej zostali poddani torturom i następnie straceni zm. 299-306 r. (za panowania cesarza Dioklecjana). Patroni młodych związków małżeńskich i szczęśliwej rodziny.
W ugrowej bordiurze Święte Męczennice Matrona i Jewgonia.
Tempera na desce, podkład.
Tył Ikony dwie szpongi.
Rosja XX wiek
wymiary 44,6/36/3 cm