Ikona Matka Boża z grupy Deesis, Maryja Paraklesis (Prośby) w pozie orędowniczki, w półpostaci z lekko pochyloną głową, lewą dłonią na wysokości piersi, w prawej trzyma rozwinięty zwój zawierający tekst prośby Matki do Syna o litość i miłosierdzie dla ludzi, w pięciu wersach. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Sukienka Ikony, z tłoczoną bordiurą dekorowaną motywem roślinnym. Ikona posiada kovczegh. Rosja, I poł. XIXw 34,5/29,2/3 0307
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych, Ikona ukazuje Marię jako schronienie i ostoję dla wszystkich cierpiących. W centrum Matka Boża na Jej lewych ramieniu swobodnie zasiada, Dzieciątko Jezus błogosławiące. Bordiura ciemna jednolita ujęta czerwonym pasem, w niej u góry napis objaśniający cyrylicą "Скорбящих, Пресвятая Богородица". Tempera na desce, podkład, złocenia. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XIXw, 35,8/30,8/2,9 0304
Ikona Jezus Chrystus Ukrzyżowany, W centrum ikony wprawiony został mosiężny Krzyż, po prawej stronie Ukrzyżowanego stoją trzy Marie, po lewej Święty Jan Teolog i setnik Longinus. W górnych narożach słońce i księżyc. Sukienka Ikony mosiężna, z bordiurą dekorowaną motywem geometrycznej plecionki, akantu. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy, złocenia. Rosja XIX wiek, wymiary 26,9/24,1/2,6 cm 0297
Ikona Jezus Chrystus Ukrzyżowany, W centrum ikony wprawiony został mosiężny Krzyż o trzech belkach, zwany „raspiatje”, po prawej stronie Ukrzyżowanego stoją trzy Marie, po lewej stronie – Święty Jan i setnik Longinus. W górnych narożnikach dwie miniaturowe sceny ukazujące Zdjęcie z Krzyża i Złożenie do Grobu Jezusa Chrystusa. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Rosja XIX wiek, wymiary 44,5/37,8/2,8 cm 0296
Ikona Matka Boża Iwerska, należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Hodegetrią jest w tych wizerunkach Matka Boża, która wskazuje gestem ręki na Jezusa Chrystusa jako na Drogę do Ojca. Kompozycja sukienki mosiężnej srebrzonej otacza bordiura z motywami w duchu rokoka: rocaille, akant, szata dekorowana wzorami roślinnymi. Tempera na desce, podkład. Kiot. Rosja XIXw, 32/29/6,5 0294
Ikona czteropolowa, na wyznaczonych czterech polach podzielonych szerokim pasem przedstawiono kolejno; u góry po lewej, Matka Boża „Łagodząca złe serca” z prawej wizerunek Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek". U dołu z lewej, Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych, po prawej, Wszechwidzące Oko Boże. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XVIII wiek, 31,5/26,8/2,8 cm 0290
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych, W centrum Matka Boża z wzniesionymi dłońmi, w postawie orantki, nad Jej głową w medalionie wizerunek Zbawiciela – Emmanuela w nimbie krzyżowym. Poniżej, po prawej i lewej stronie przedstawieni zostali Archaniołowie oraz osoby cierpiące i wymagające pomocy które kierują swoje modlitwy do Matki Bożej. Tempera na desce, podkład. Rosja XIX/XX wiek wymiary 41/35/3 cm 0289
Ikona Święci Anastazja, Konstantyn i Helena, srebro Ikona przedstawia Świętych w całej postaci, nad Nimi w obłokach Duch Święty pod postacią Gołębicy. Po lewej wizerunek Świętej Anastazji, po prawej ukazani są Święty Konstantyn i Święta Helena, pomiędzy Nimi Krzyż na którym zmarł Jezus Chrystus. Koszulka, srebrna, złocona głęboko repusowana. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XVIII/XIX wiek, wymiary 31,2/27/3 cm 0284
Ikona Święty Jan Chrzciciel. Ostatni ze starotestamentowych proroków, pustelnik; wieńczy dzieje dawnego Izraela, inicjując nadejście epoki Nowego Testamentu. Określany mianem „Poprzednik“– zwiastuje jako posłaniec przyjście Boga Wcielonego, Jezusa Chrystusa. Po lewej stronie, architektura i Gwiazda Betlejemska. Bordiura ugrowa ujęta niebieskim i czerwonym pasem. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 43,8/38,5/3 cm 0280
Ikona Matka Boża Trójręczna Ikona przedstawia Maryję w typie Hodegetrii z dzieciątkiem na prawym ramieniu. Trzecia ręka umieszczona jest na dole po lewej stronie. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy, złocenia. W jednolitej złoconej bordiurze wybrani Święci, u góry napisy objaśniające cyrylicą Пресвятая Богородица Троеручица. Obramienie ujęte ciemnym i czerwonym pasem. Rosja XIX/XXw, podobrazie XIXw, malatura XXw 31,3/26,1/2 055
Ikona Mandylion, Obraz Zbawiciela - nie stworzony ręką ludzką ros. nierukotwornyj acheiropoietos, wizerunek Oblicza Chrystusa na tle udrapowanej białej Chusty, podtrzymywanej przez Archaniołów Gabriela i Michała. Poniżej napis objaśniający cyrylicą Нерукотворный Образ Господа. Mandylion jest uważany za pierwszy wizerunek o charakterze ikonograficznym. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja pocz. XIXw 33,2/25/2,7 0279
Ikona Matka Boża Znamienna Znak Ikona ukazuje Matkę Bożą z wzniesionymi w geście modlitewnym dłońmi, w pozycji siedzącej lub stojącej, w owalnej sferze ukazany jest Jezus Emmanuel ze zwojem w ręku i gestem błogosławieństwa. Owal jest symbolem objawienia i boskiej przynależności. Bordiura jednolita brązowa. Tempera na desce podkład srebrzenia. Ikona posiada kovczegh. Rosja pocz. XIXw 31,7/26,5/3,2 0272
Ikona Matka Boża Fiodorowska Typ ikonograficzny Eleusa przedstawień Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić swój policzek do policzka syna. Po lewej stronie wizerunek Świętego Jana Chrzciciela, który prawą ręką błogosławi, lewą wskazuję na Zbawiciela. Tempera na desce podkład złocenia. Ikona posiada kovczegh. Rosja I poł XIXw. 30,9/26/3 0271
Ikona Jezus Chrystus Ukrzyżowany, W centrum Ikony wprawiony jest Krzyż mosiężny na którym przedstawiony jest Ukrzyżowany Chrystus, przy Krzyżu wybrany Święty, Matka Boża, Święty Jan i Święty Pantaleon. Nad Krzyżem w kwaterze scena Zstąpienia Chrystusa do Otchłani, po lewej Anioł Stróż Matka Boża Fiodorowskia, po prawej Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych. Rosja XIX/XX wiek, wymiary 46,2/49,4/3,2 cm 0250
Ikona Matka Boża "Cierpiąca" Przedstawienie w typie Hodegetria. Nazewnictwo Ikony Matki Bożej "Cierpiąca" pochodzi od przedstawionych na niej postaci dwóch Archaniołów Michała i Gabriela trzymających w dłoniach narzędzia męki Pańskiej. Obraz przez katolików określony jako Matka Boża Nieustającej Pomocy. Wizerunek tłoczony w miedzi, wprawiony w drewnianą ramkę. Bałkany, XX wiek, wymiary 10,8/9,2/2,5 cm 051
Ikona Sobór Archanioła Michała Święto Soboru (Synaksy) Arcystratega Archanioła Michała i wszystkich Św. Mocy Niebios ustanowione zostało na Lokalnym Soborze w Laodycei (IV w.) W centrum ukazany jest Archanioł Michał, wizerunek jako wojownika. Po bokach Archaniołowie ze swoimi atrybutami. U góry w obłokach Jezus Chrystus. Tło i bordiura srebrzona z ozdobnym grawerunkiem. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja, XIXw 43,2/33,5/2,2 0240
Ikona Święty Jerzy, wizerunek młodzieńczego rycerza w płaszczu, na białym rumaku, godzącego włócznią w skrzydlatego, wijącego się u jego stóp smoka symbolizującego siły ciemności. W Bizancjum zaliczano go razem z Dymitrem, Prokopem i Teodorem do wielkich Świętych rycerzy. Bordiura ciemna jednolita, w niej u góry napisy objaśniające cyrylicą. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy, srebrzenia. Rosja, XIXw, wymiary 35,5/31/2 0239
Ikona Wniebowzięcie Proroka Eliasza Ikona przedstawia epizody z życia proroka Eliasza. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy. Okład mosiężny tłoczony, srebrzony. Bordiura zdobiona motywem w duchu rokoka: rocaille, akant oraz ozdobną plecionką, w niej u dołu w wyznaczonym polu napisy objaśniające cyrylicą. Tył Ikony dwie szpongi, obłożony bordowym pluszem. Rosja XIX/XX wiek, 31,4/26,5/2,3 0238
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych. Ikona ukazuje Marię jako schronienie i ostoję dla wszystkich cierpiących. W centrum Matka Boża w mandorli, na Jej lewych ramieniu swobodnie zasiada, Dzieciątko Jezus błogosławiące, w lewej dłoni trzyma zamkniętą Księgę. Tło srebrzone, bordiura wielobarwna dekorowana geometryczną plecionką. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 35,7/30,4/2,2 cm 0231
Ikona Święty Atanazy, biskup Aleksandrii, pisarz wczesnochrześcijański, teolog-apologeta, kaznodzieja, ojciec i doktor Kościoła, Święty Kościoła katolickiego i prawosławnego. Był znany jako Athanasius Contra Mundum. Przedstawienie Świętego w popiersiu. Nad jednolitym nimbem napisy objaśniające. Pole Ikony ujęte brązowym pasem. Olej, podkład kredowo – gipsowy, płótno, deska. Grecja XX wiek, wymiary 30,3/23,4/2,4 cm 050
Ikona Jezus Chrystus Ukrzyżowany, W centrum Ikony wprawiony jest Krzyż mosiężny na którym przedstawiony jest Ukrzyżowany Chrystus, zaraz przy Krzyżu przedstawione są wizerunki Świętej Heleny i Świętego Konstantyna, następnie Święci Grzegorz, Jan Chryzostom, Bazyli Wielki i Męczennica Agafia. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy, srebrzenia. Rosja XIX wiek, wymiary 31,5/27,1/3 cm 0224
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji. Świętemu Mikołajowi w folklorze ludowym przypisywano rolę taką jak najważniejszym Świętym, Aniołom, a nawet Archaniołom. Bordiura jednolita brązowa, ujęta białym i czerwonym pasem. Tył Ikony dwie szpongi. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy, srebrzenia. Rosja, XIXw, wymiary 34,5/30,5/3,2 0219
Ikona Deesis, Motyw Deesis zaczerpnięty jest z ikonostasu, gdzie jest on najistotniejszym przedstawieniem. Deesis w j. greckim oznacza orędownictwo, modlitwę wstawienniczą, zatem scena ta stanowi unaocznienie wstawiennictwa Świętych. Bordiura jednolita ugrowa, ujęta brązowym i czerwonym pasem. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XIXw, 31,2/27/2,4 0218
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji. Wizerunek Świętego w półpostaci, frontalnie, z prawą ręką błogosławiącą i lewą trzymającą zamkniętą Księgę. Przy nimbie napisy objaśniające cyrylicą „Святого Николая”. Bordiura jednolita brązowa, ujęta ciemnym pasem. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Olej na desce, podkład. Polska, XX wiek, wymiary 46,8/37/2,5 cm 028
Ikona Matka Boża Kazańska należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego Wskazująca Drogę. Tempera na desce, podkład, złocenia. Okład srebrny repusowany, dekorowaną motywem roślinnym, częściowy ubytek nimbu, oraz koszulki Zachowana oryginalna, naturalna patyna czasu. Srebro pr. 84 probierz warsztat Szewiakow Iwan Kuźmicz (Шеваков, Иван Кузьмич )1785-1806 Rosja, Moskwa XVIIIw 31,8/28/3,3 0116
Ikona Matka Boża Przedstawienie Bogurodzicy z grupy Deesis, w pozie orędowniczki, w popiersiu z lekko pochyloną głową. Bordiura jednolita brązowa, wewnętrznie ujęta białą linią, zewnętrznie czerwonym pasem. Tył Ikony dwie szpongi, dwa wsporniki pogrążone w sztorcach. Odwrocie z wyżłobieniami dłutem. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Rosja XVIII wiek, wymiary 49,3/42/3,5 cm 0216
Ikona Matka Boża „Łagodząca złe serca” Według staroobrzędowców ikona „Łagodząca złe serca” jest starożytną ikoną, napisaną według tradycji przez Św. Łukasza Ewangelistę. Później otrzymała ona nazwę „Częstochowska”. Wizerunek przedstawiający Maryję z Dzieciątkiem w typie hodegetrii. W owalnej strefie Duch Święty pod postacią Gołębicy. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy, srebrzenia. Rosja I poł. XIXw 30/24,9/2,5 0215
Ikona Święty Włodzimierz W 988 roku wprowadził na Rusi chrześcijaństwo. Za propagowanie wiary chrześcijańskiej Święty Włodzimierz, podobnie jak jego babkę Świętą Olgę, Cerkiew prawosławna nazwała go „równym apostołom”. Na wysokości nimbu Świętego napisy objaśniające cyrylicą Святой князь Владимир. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy. Tył Ikony jedna szponga. Ukraina XXw, 39,3/28,4/2,4 cm 027
Ikona Jezus Chrystus Władca Świata, Wizerunek Zbawiciela z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. W lewej dłoni Zbawiciel trzyma kulę i berło zwieńczone Krzyżem. Okład mosiężny, kompozycja tłoczonej sukienki ujęta łukiem, otacza ją bordiura dekorowana plecionką z motywem roślinnym. Nimb Zbawiciela z ażurową krawędzią. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy. Rosja XIX/XXw 22,4/17,9/2 cm 0192
Ikona Matka Boża Fiodorowska, typ ikonograficzny Eleusa - „Umilenije” przedstawień Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić swój policzek do policzka syna. Okład mosiężny, kompozycja tłoczonej sukienki otacza bordiura dekorowana motywem roślinnym. Tempera na desce, podkład. Rosja XIX/XX wiek, wymiary 22,3/17,9/2,2 cm 0183
Ikona Wszechwidzące Oko Boże Kompozycja alegoryczno – symboliczna, oparta na słowach Pisma Świętego o czujnym, wszechwidzącym i wszechwiedzącym Chrystusie, który nieustannie czuwa nad każdym z nas, nawiązuje do słów z Biblii: „Oto Oko Pańskie nad tymi, którzy się go boją, nad tymi, którzy ufają w miłosierdziu Jego” (Ps. 33,18). Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XIXw. wymiary 31/26,4/2,1 cm 0176
Ikona Matka Boża Tychwińska Przedstawienie w typie Hodegetria, Maryja ukazana jest frontalnie, w półpostaci, głową lekko zwróconą w kierunku Chrystusa. Na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko, dostojnym gestem prawej dłoni z długimi palcami wskazując na nie. Okład mosiężny, kompozycja tłoczonej sukienki otacza bordiura dekorowana motywami w duchu rokoka: rocaille, akant. Tempera na desce, podkład. Rosja XIXw 36,2/30,8/2,6 0170