Carskie Wrota w górnej części wrót przedstawiana jest scena Zwiastowania poniżej Komunia Apostołów następnie w dwóch rzędach wizerunki czterech Ewangelistów Św. Mateusz, Św. Marek, Św. Łukasz i Św. Jan. Rosja XX wiek, wymiary jednego skrzydła wysokość 190cm/42,7/4,5 cm 012
Dużego formatu Ikona Chrzest Jezusa Chrystusa, Scena z wyobrażeniem Chrztu Jezusa w wodach Jordanu. Z lewej na brzegu rzeki - św. Jan Chrzciciel. Z prawej - postacie trzech aniołów trzymających szaty Chrystusa. Bóg Ojciec Duch Święty Rosja XXw 78,9/49,8/3,1 071
Dużego formatu Ikona Jezus Chrystus, który Błogosławi dzieci, w tle dwie matki z dziećmi ustawiają się w kolejce na tle architektonicznego tła. Niezwykle rzadka scena opisana przez Ewangelistów. Rosja XX wiek, wymiary 75,3/50,6/2,6 cm 070
Dużego formatu Ikona Święta Olga Olga Kijowska, Olga Mądra, Olga, wielka księżna, równa apostołom cs. Rawnoapostolnaja Olga, wielikaja kniaginia Russkaja, Ольга, Helga (ur. ok. 923/927 w Wybuti koło Pskowa, zm. 969) Olej na desce, tył Ikony dwie szpongi Rosja XX wiek , wymiary 115/40/4 cm 030
Ikona - Matka Boska - Źródło Życia, Rosja XX wiek, wymiary 59,5/47,8/2,8 cm 100
Ikona - Matka Boża z Dzieciątkiem Jezus, przedstawienie w typie Hodegetria, Rosja XX wiek, wymiary 28,9/19,6/2,7 cm 017
Ikona - Paternitas ( Święta Trójca Nowego Testamentu ), tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, wsporniki, Rosja XX wiek, wymiary 31,5/26,2/2,3 cm 082
Ikona Pieta, „nie płacz po mnie, Matko“, Bogurodzica obejmuje ciało zmarłego Syna, które znajduje się w sarkofagu. W tle Krzyż na którym został ukrzyżowany Jezus Chrystus. Przedstawienie Jezusa Chrystusa w grobie ukazuje Go zmarłego, ale jest też zapowiedzią Zmartwychwstania. W obłokach Bóg Ojciec i Duch Święty pod postacią Gołębicy. Tempera na desce, podkład Rosja XXw 31/36,1/2,2 080
Ikona Adoracja Jezusa Chrystusa W centrum przedstawienia, Dzieciątko Jezus leży w żłobie owinięte ciasno w pieluszki przypominające całun. Przy żłobie znajdują się postacie Maryi i Świętego Józefa, po prawej pasterz. Po prawej u góry promienie gwiazdy które są symbolem objawienia się Trójcy Świętej. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Europa XX/XXI wiek, wymiary 18,5/15,5/2,2 cm 153
Ikona Anastasis - Zstąpienia Jezusa Chrystusa do Otchłani, kowczegh, XX wiek, wymiary 33,8/23,7/2,6 cm 085
Ikona Anioł Stróż, pośredniczy między Bogiem a człowiekiem, sługa Boży którego zadaniem jest ochrona i prowadzenie każdego z nas ku dobrej ścieżce. Celem Aniołów jest prowadzenie podopiecznych do zbawienia, czyli Królestwa Niebieskiego. Anioł Stróż, wizerunek jako młodzieńca, w całej postaci, w obłokach, z ramion wyrastają skrzydła, w prawej dłoni trzyma Krzyż, w lewej miecz. Olej na desce, podkład. Ukraina XX/XXI wiek 74,6/38,9/3,4 cm 114
Ikona Archanioł Gabriel ( jego imię oznacza „Bóg jest moją siłą”, „mąż Boży” albo „wojownik Boży”, cs. Архангел Гавриил) – w tradycji chrześcijańskiej, judaistycznej i muzułmańskiej jeden z najwyższych rangą aniołów. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, Tył Ikony dwie szpongi, napisy objaśniające cyrylicą Rosja XX/XXI w 31,5/26,1/2,3 126
Ikona Archanioł Michał, Rosja XX wiek, wymiary 28,3/20,9/2,2 cm 118
Ikona Archanioł Michał Wizerunek Archanioła Michała w półpostaci jako młodzieniec, w prawej dłoni trzyma miecz, lewą opiera na tarczy. Z ramion wyrastają skrzydła symbol angelos, czyli bycia posłanym Archanioł Michał ma najważniejsze miejsce wśród Archaniołów, według tradycji to on jako pierwszy wystąpił przeciwko szatanowi i zbuntowanym aniołom z okrzykiem „któż jak Bóg!” Olej na desce, podkład Bałkany XX 36,4/27,6/4 168
Ikona Archanioł Michał, wizerunek jako wojownika, żołnierza odzianego w ubiór przywodzący na myśl ten, który nosili rzymscy legioniści: krótką tunikę okrytą zbroją. który strzeże wrót Edenu. Z ramion wyrastają szeroko rozłożone skrzydła symbol angelos, czyli bycia posłanym, takie ułożenie oznacza moc Bożą.W dłoni trzyma ognisty miecz, w drugiej dzierży wagę do odmierzania dobrych uczynków. Tempera na desce Rosja XXw 51,4/37,2/2,7 033
Ikona Archanioł Michał "Archistrateg Zastępów Niebiańskich" jako „Jeździec Apokalipsy”, w nawiązującym do Apokalipsy typie ikonograficznym. Wśród Archaniołów najważniejsze miejsce przypada Michałowi, gdyż według tradycji to on jako pierwszy wystąpił przeciwko szatanowi i zbuntowanym aniołom z okrzykiem „któż jak Bóg!” Olej na desce, podkład, złocenia. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja XXw 51,5/41/2,5 032
Ikona Archanioł Michał "Archistrateg Zastępów Niebiańskich" jako „Jeździec Apokalipsy”, w nawiązującym do Apokalipsy typie ikonograficznym. Wśród Archaniołów najważniejsze miejsce przypada Michałowi, gdyż według tradycji to on jako pierwszy wystąpił przeciwko szatanowi i zbuntowanym aniołom z okrzykiem „któż jak Bóg!” Olej, płótno, deska. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXI wiek wymiary 47,2/37/2,1 cm 066
Ikona Chrzest Jezusa Chrystusa, Scena z wyobrażeniem Chrztu Jezusa w wodach Jordanu. Z prawej Święty Jan Chrzciciel. U góry w otoku kolistym - Duch Święty pod postacią Gołębicy. Przez Chrzest Jezus Chrystus przywrócił pierwotny wizerunek człowieka i jego piękna, utracony wskutek grzechu pierworodnego. Tło Ikony błękitne z krajobrazem gór ujęte łukiem. Olej na desce, podkład, złocenia. Kiot drewniany, z falistymi ściankami, oszklony. Rosja XXw 36/32/8 006
Ikona Jezus Chrystus Eucharystyczny, Rosja XX wiek, wymiary 81,5/52/2,5 cm 152
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, w nimbie krzyżowym (atrybut ikonograficzny przysługujący jedynie Zbawicielowi, przypominający o jego śmierci na krzyżu. Na nimbie wypisane są greckie litery oznaczające "Jestem Który Jestem" - imię Boga, przynależne też Boskiej naturze Chrystusa. Napisy objaśniające cyrylicą, Olej, płótno, deska, XXw 59,4/44/2,3 145
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego oraz obietnicę zbawienia. Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa Otwarta Księga, jaką Jezus trzyma w lewej dłoni, nawiązuje do jego misji nauczania.Tempera na desce podkład złocenia Rosja XX/XXI 31,2/26,1/2,1 011
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, Przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) oraz obietnicę zbawienia. Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Otwarta Księga, jaką Jezus trzyma w lewej dłoni, nawiązuje do jego misji nauczania.Okład mosiężny, srebrzony, grawerowany. Olej na desce. Rosja XXw 18,3/15,2/2,2 042
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator. Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) oraz obietnicę zbawienia. Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, otwarta Księga, jaką Zbawiciel trzyma w lewej dłoni, nawiązuje do jego misji nauczania. Chromolitografia, tempera, na desce. Rosja pocz. XXw, 22,5/17,8/1,7 cm 069
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator Święci Piotr i Jan Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Księga, jaką Jezus trzyma w lewej dłoni nawiązuje do jego misji nauczania. Po lewej stronie wizerunek Świętego Piotra po prawej Święty Jan wojownik Tempera na desce podkład kredowo-gipsowy Szaty oraz nimby mosiężne, srebrzone. Rosja XXw 39,2/60/2,6 091
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, srebro Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. W lewej dłoni trzyma otwartą Księgę która nawiązuje do jego misji nauczania. Jezus Chrystus zasiada na wysokim Tronie, na wysokości lica Zbawiciela dwa adorujące Anioły, u stóp w głębokim pokłonie Święci Zosima i Sawatyj Sołowieccy Tempera na desce koszulka srebrna Rosja XXw 32,5/27/2,7 cm 159
Ikona Jezus Chrystus Władca Świata, srebro Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, w lewej dłoni trzyma kulę i krzyż. Tempera na dębowej desce, podkład kredowo – gipsowy. Kompozycja sukienki tłoczonej w srebrze złoconym otacza bordiura z motywami w duchu rokoka: rocaille, akant, oraz roślinnymi. Rosja XX wiek wymiary 33/28,5/2,7 cm 075
Ikona Jezus Chrystus w Koronie Cierniowej, Rosja XX wiek, wymiary 40,2/30/2,6 cm 150
Ikona Jezus Chrystus Życiodajne Źródło, Rosja XXw 41,2/29/2,7 132
Ikona Jezus Chrystus „Groźne Oko” (Спас Я́рое О́ко) Ikonograficzny typ Wszechmogącego Zbawiciela który wyróżnia się szczególnie surowym, przenikliwym wyrazem oczu. Jest to wskazanie na bojaźń „ Drugie Przyjście Chrystusa”, który przyjdzie sądzić grzeszną ludzkość. Napisy objaśniające cyrylicą. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Rosja XX wiek, wymiary 31,2/26,2/2,1 cm 057
Ikona Jezus Chrystus, Król Królów, Rosja XX wiek, wymiary 68,5/45,5/2,4 cm 123
Ikona Jezus Chrystus, Matka Boża, Św. Jan, Bałkany XX wiek, wymiary 92/63/2,4 cm 151
Ikona Kobiety niosące oleje do grobu Jezusa Chrystusa, Rosja XX wiek wymiary 81/51,7/2,3 cm 001
Ikona Król Salomon Rosja XX wiek wymiary 48,6/23,2/2,2 cm 108
Ikona Mandylion Chusta Weroniki, na bokach wybrani Święci, Rosja XX wiek wymiary 58,5/43,8/2,8 cm 041
Ikona Matka Boża, rzeźba, drewno, polichromia, Rosja XX wiek wymiary 49/38,5/5 cm 059
Ikona Matka Boża "Cierpiąca" Przedstawienie w typie Hodegetria. Nazewnictwo Ikony Matki Bożej "Cierpiąca" pochodzi od przedstawionych na niej postaci dwóch Archaniołów Michała i Gabriela trzymających w dłoniach narzędzia męki Pańskiej. Obraz przez katolików określony jako Matka Boża Nieustającej Pomocy. Wizerunek tłoczony w miedzi, wprawiony w drewnianą ramkę. Bałkany, XX wiek, wymiary 10,8/9,2/2,5 cm 051
Ikona Matka Boża "Siedmiostrzelna" Ikona przedstawia Najświętszą Bogurodzicę, z siedmioma mieczami przy piersi (przeszywających Jej duszę), co przepowiedział Symeon „broń przejdzie przez duszę”. Liczba siedem w Piśmie Świętym ogólnie oznacza „pełnię”, w tym przypadku pełnię żalu, smutku, które zostały zniesione przez Najświętszą Maryję Pannę w Jej ziemskim życiu.Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja XXw 32,5/25,5/2,2 cm 105
Ikona Matka Boża Achtyrska (Achtyrskaja Ikona Bożijej Matieri), Rosja XX wiek, wymiary 42,5/35,3/2,5 cm 023
Ikona Matka Boża Chersońska (Korsunskaja ikona Bożijej Matieri) Typ ikonograficzny Eleusa, ukazujący Marię, z Dzieciątkiem Jezus na lewej dłoni. Jezus przytula się do twarzy Matki. Matka Boża czule obejmuje Dzieciątko obiema rękoma, przedstawienie w popiersiu.Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy, złocenia Bordiura ugrowa jednolita, Rosja XXw 28,7/23,7/2,9 cm 116
Ikona Matka Boża Hodegetria czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Hodegetrią jest w tych wizerunkach Matka Boża, która wskazuje gestem ręki na Jezusa Chrystusa jako na Drogę do Ojca. Zbawiciel z rozłożonymi rękoma. Matka Boża i Jezus Chrystus w koronach. Nad Bogarodzicą, dwa Anioły w pokłonie podtrzymujące koronę. Olej na desce, podkład, złocenia. Europa XX wiek, wymiary 31/24,6/2,9 cm 077
Ikona Matka Boża Iwerska Jedna z najbardziej znanych i czczonych ikon Kościoła prawosławnego, posiadająca szereg również uznanych za cudowne kopii. Jej oryginał znajduje się w monasterze Iwiron na górze Athos, od którego wzięła swoją nazwę Znana również pod grecką nazwą Πορταΐτισσα pol. Strzegąca Wrót od miejsca przebywania w świątyni przy bramie klasztornej ceramika serigrafia rama ceramiczna złocona Europa XXw 34/28,8/3,8 176
Ikona Matka Boża Kamień Nieoderwany od Góry Ludzką Ręką przedstawienie odnosi się do wielkiego proroctwa Daniela o nadejściu Chrystusa. Bogarodzica w lewej dłoni podtrzymuje drabinę symbolizującą Zstąpienie Chrystusa z Nieba oraz Górę Nieodsieczoną Ręką Ludzką Na Jej lewym ramieniu zasiada Zbawiciel, prawą ręką błogosławi, w lewej trzyma zwinięty zwój Tempera na desce, Rosja XXw31,1/26,1/2,3 147
Ikona Matka Boża Kazańska Kazanskaja ikona Bożijej Matieri należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Hodegetrią jest w tych wizerunkach Matka Boża, która wskazuje gestem ręki na Jezusa Chrystusa jako na Drogę do Ojca. Należy do ikon Bogarodzicy darzonych największą czcią wiernych W bordiurze wybrani Święci ceramika serigrafia rama drewniana Europa XXw 36/32/2,8 175
Ikona Matka Boża Kazańska (Kazanskaja ikona Bożijej Matieri), należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Hodegetrią jest w tych wizerunkach Matka Boża, która wskazuje gestem ręki na Jezusa Chrystusa jako na Drogę do Ojca. Należy do ikon Bogarodzicy darzonych największą czcią wiernych. ceramika, serigrafia, rama drewniana srebrzona Europa XX wiek wymiary z ramą 18/17/2 179
Ikona Matka Boża Mińska (Minskaja Ikona Bożijej Matieri) Przedstawienie Bogarodzicy należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: Wskazująca Drogę Nad nimbem Bogarodzicy monogram MP OY, co jest skrótem od greckich słów MHTHP OEOY Matka Boga Przy nimbie Jezusa Chrystusa skrót imienia IC XC Olej płótno deska, Tył Ikony dwie szpongi Rosja? Białoruś? XXw 60,2/45/2,8 143
Ikona Matka Boża Tołgska Typ ikonograficzny Eleusa, ukazujący Marię czule obejmującą Dzieciątko Jezus, które przytula się do Jej twarzy. Ikona objawiła się 8 sierpnia 1314 r. na brzegu rzeki Tołga u ujścia do Wołgi. Monaster Tołgski, zasłynął z wielu cudów mających miejsce przed Świętą Ikoną. Na wysokości nimbu Bogarodzicy monogram MP OY, przy nimbie Jezusa Chrystusa skrót imienia IC XC Tempera na desce Europa XX/XXIw, 10,9/8,1/1,1 157
Ikona Matka Boża Trójręczna Ikona przedstawia Maryję w typie Hodegetrii z dzieciątkiem na prawym ramieniu. Trzecia ręka umieszczona jest na dole po lewej stronie. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy, złocenia. W jednolitej złoconej bordiurze wybrani Święci, u góry napisy objaśniające cyrylicą Пресвятая Богородица Троеручица. Obramienie ujęte ciemnym i czerwonym pasem. Rosja XIX/XXw, podobrazie XIXw, malatura XXw 31,3/26,1/2 055
Ikona Matka Boża Umielenije, Rosja XX wiek, wymiary 29,7/21,4/2,2 cm 122
Ikona Matka Boża Umilenie „Balkinska“ Rosja XX wiek, wymiary 34/27,2/2,4 cm 128
Ikona Matka Boża Włodziemirska 37,4/25,3/3,5 cm 095
Ikona Matka Boża Włodzimierska (Wladimirskaja Ikona Bo- żijej Matieri), Ikona reprezentuje typ Eleusa. Maryja, trzyma na prawej ręce Jezusa, który przytula się do Jej twarzy i wpatruje się w Nią. Dzieciątko obejmuje prawą ręką szyję Matki i tuli się do Niej. Koszulka ( okład ) mosiężna, srebrzona, tłoczona. Bordiura i tło zdobione motywem kwiatów, gałązek, liści. Olej na desce. Tył Ikony obłożony materiałem. Rosja XX wiek, wymiary 31/26,5/2,2 cm 035
Ikona Matka Boża Włodzimierska (Wladimirskaja Ikona Bo- żijej Matieri,), kowczegh, Rosja XX wiek wymiary 40/30/2,3 cm 053
Ikona Matka Boża Znak „Znamienije” Rosja XXw 40/28,3/2,7 cm 135
Ikona Matka Boża Żyrowicka (Żirowickaja Ikona Bożijej Matieri) należy do największych świętości Cerkwi prawosławnej na Białorusi.Typ Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Hodegetrią jest w tych wizerunkach Matka Boża, która wskazuje gestem ręki na Jezusa Chrystusa jako na Drogę do Ojca.Olej na desce ( tondo ), podkład Białoruś XXw śr59,9/ 2,6 cm 112
Ikona Matka Boża „Karmiąca mlekiem“ ( Bożijej Matie- ri "Mlekopitatielnica“ ) Galaktotrophousa, Ikona przedstawia Matkę Bożą w półpostaci z ujętą w lekkim profilu i nieco pochyloną ku Dziecięciu głową, trzymającą na kolanach Dzieciątko Jezus, które karmi piersią. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach. Rosja XX wiek, wymiary 31,1/26,1/2,2 cm 064
Ikona Matka Boża „Karmiąca mlekiem“, Święta Łucja Ikona przedstawia po lewej stronie Matkę Bożą trzymającą na kolanach Dzieciątko Jezus, które karmi piersią. Po prawej u boku Bogurodzicy wizerunek Świętej Łucji z Syrakuz patronki wszystkich tych, którzy potrzebują dobrego wzroku: pisarzy, krawców, tkaczy, szwaczek. Olej, płótno, na ośmiokątnej desce. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXIw. wymiary 47,4/37/2,2 cm 003
Ikona Matka Boża „Praduszczaja” Bardzo unikalny wizerunek Matki Bożej która tka materiał na okrycie dla Jezusa. Pierwowzór Ikony znajduje się w Klasztorze Świętego Jerzego w Kairze. Olej na desce, podkład kredowo-gipsowy, nimby złocone, Napisy objaśniające cyrylicą, Rosja XX wiek, wymiary 30,1/24/2 cm 093
Ikona Matka Boża „Umilenije” Typ ikonograficzny Eleusa przedstawień Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić swój policzek do policzka syna. Jezus przytula się do twarzy Matki. Gwiazdki usytuowane na szalu osłaniającym Matkę Bożą wskazują na Jej dziewictwo przed, w czasie i po narodzeniu Jezusa Chrystusa Olej, płótno, deska Rosja XX/XXIw 42/35,2/2 045
Ikona Matka Boża „Umilenije” Typ ikonograficzny Eleusa przedstawień Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić swój policzek do policzka syna. Jezus przytula się do twarzy Matki. Gwiazdki usytuowane na szalu osłaniającym Matkę Bożą wskazują na Jej dziewictwo przed, w czasie i po narodzeniu Jezusa Chrystusa. Olej, płótno, deska. Rosja XX/XXI wiek 77,5/50,3/2,4 cm 158
Ikona Matka Boża „Wstawienniczka za grzesznych” należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę".Napis na szarfach rozpoczyna się słowami: "Ja jestem Wstawienniczką za grzesznych przed Synem Moim...".Matka Boża Sama tytułuje Siebie Wstawienniczką, Poręczycielką czy też Pośredniczką pomiędzy Jezusem Chrystusem a grzeszącymi ludźmi ceramika, serigrafia, rama drewniana Europa XXw 38,4/32/2,8 174
Ikona Matki Bożej "Godne jest" (gr. Ἄξιόν ἐστιν – Aksion estin) – ikona przechowywana w ołtarzu Soboru Zaśnięcia Matki Bożej w Karies, reprezentująca typ Eleusa, uważana za najświętszą z Ikon Góry Athos. Ikona Matki Bożej „Godne Jest” przedstawia Maryję trzymającą na prawym ramieniu Dzieciątko, zaś lewą podtrzymuje dłoń Zbawiciela który trzyma tekst modlitwy „Godne Jest”. Olej, płótno, deska. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXIw 49,2/34/4 cm 081
Ikona Matki Bożej "Poszukiwanie Zagubionych" (Ikona Bo- żijej Matieri " Wzyskanije pogibszich") Ikonograficzny typ Eleusa - „Umilenije”, z Marią zwróconą w prawo, obejmując Zbawiciela który stoi na Jej kolanach, tuli Matkę i przytula policzek do Jej twarzy. ceramika, serigrafia, rama ceramiczna złocona, Europa XX wiek wymiary z ramą 34/28,8/3,8 cm 177
Ikona Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek" (Ikona Bożijej Matieri "Utoli moja pieczali") cudowna ikona Matki Bożej, przedstawienie w typie Eleusa. Ikona przedstawia Matkę Bożą wspierającą twarz lewą ręką, z zamyślonym wyrazem twarzy. Drugą dłonią podtrzymuje Dzieciątko Jezus, które wznosi w górę na pół rozwinięty zwój papieru z zapisaną modlitwą. ceramika, serigrafia, rama drewniana Europa XX wiek 31,5/25,8/2,8 cm 172
Ikona Matki Bożej "Uzdrowicielka" (Ikona Bożijej Matieri "Celitielnica") Rosja XX wiek wymiary 41,2/30,2/2,3 cm 109
Ikona Narodzenie Jezusa Chrystusa, Rosja XX wiek, wymiary 20,8/33,5/3 cm 002
Ikona Ostatnia Wieczerza Zwana w tradycji wschodniej Tajemniczą Wieczerzą. Według Ewangelii wieczerza paschalna Jezusa z apostołami, która odbyła się wieczorem przed pojmaniem Jezusa. Przedstawia ostatnie wydarzenia z życia Jezusa Chrystusa i jego ostatnie spotkanie z uczniami. Bordiura brązowa jednolita ujęta zielonym pasem, w niej u góry objaśniający napis cyrylicą Тайная вечеря. Tempera na desce, podkład. Rosja XXw, 25,5/31/2,1 139
Ikona Procesja dla uczczenia Krzyża Świętego W górnej strefie przedstawienia, zdominowana jest architektura Świątyni, na tle której widzimy grupę Deesis. W dolnej strefie przedstawienia Anioł kieruje Krzyż do zbiornika z wodą. Drzewo Krzyża zanurzone w wodzie źródła sprawia pobłogosławienie, uzdrowienie. Jest to symboliczny obraz relikwii Krzyża. Przy źródle umieszczone zostały osoby cierpiące i wymagające pomocy. Rosja XX/XXIw 50,3/40,2/2,8 110
Ikona Przemienienie na Górze Tabor, Wydarzenie Przemienienia Pańskiego opisują trzej ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz. Jezus zabrał trzech wybranych uczniów: Piotra, Jakuba i Jana na górę, gdzie zobaczyli Go w nieziemskiej chwale, rozmawiającego z Mojżeszem i Eliaszem. Olej na grubej desce zwieńczonej łukiem, płótno, podkład. Bordiura ugrowa, jednolita w niej u góry napis objaśniający cyrylicą. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXIw 40/50/3 cm 155
Ikona Sąd Ostateczny Temat Sądu Ostatecznego obecny był od początku ikonografii bizantyjskiej, stanowił źródło inspiracji dla artystów. Jest to ostatni akt dziejów ludzkości, gdzie Zbawiciel osądzi żyjących. Bordiura jednolita ugrowa, ujęta czerwonym i ciemnym pasem, w niej u góry napisy objaśniające cyrylicą. Na odwrocie ryte napisy cyrylicą. Tempera płótno podkład kredowo - gipsowy złocenia. Rosja XIX/XXw, 54,9/42,7/3,2 063
Ikona Tryptyk, Matka Boża Znamienna W centrum Tryptyku przedstawienie Matki Bożej Znamiennej "Znak". Powyżej w scenie ujętej łukiem, przedstawienie Świętej Trójcy Starego Testamentu, na lewym skrzydle Tryptyku wizerunek Św Cyryka i Julity, poniżej Anioł Stróż ( Angieł Chranitiel ). Powyżej w półłuku Cherubin. Na prawym skrzydle Tryptyku wizerunek Św. Paraskewy i Św. Nikity. Powyżej w półłuku Serafin. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja XXw, 36,2/40,5/2 124
Ikona „Opieki Najświętszej Bogurodzicy” Welon Matki Bożej, Pokrov, Rosja XX wiek, wymiary 86,3/61,7/2,8 cm 036
Ikona Wjazdu Pańskiego do Jerozolimy Wjazd Pański do Jerozolimy zwany również Niedzielą Palmową jest ruchomym świętem z liczby dwunastu obchodzonym tydzień przed Zmartwychwstaniem Pańskim. Na ikonie triumfalnego Wjazdu Chrystusa do Jerozolimy spoczywa smutne piętno zbliżającego się Ukrzyżowania, ale też przenika radość z powodu bliskości Zmartwychwstania Tempera na desce, podkład, złocenia Rosja XX/XXIw 31,1/26,2/2 010
Ikona Wniebowstąpienie Jezusa Chrystusa Wniebowstąpienie Pańskie jest Świętem ruchomym, należącym do grona dwunastu wielkich Świąt. Obchodzone jest w czterdziesty dzień po Zmartwychwstaniu Chrystusa. Na ikonie możemy wyróżnić dwie strefy górną, Niebiańską, oraz dolną, ziemską. W tej górnej partii widzimy Chrystusa W dolnej strefie w centrum Matka Boża oraz Apostołowie ceramika, serigrafia, rama drewniana złocona Europa XXw 17,2/16,2/2,5 180
Ikona Wprowadzenie Najświętszej Marii Panny do Świątyni Joachim i Anna podążają z orszakiem dziewic i małą Marią do Świątyni i proszą Kapłana by Ją przyjął, gdzie ma być poświęcona Bogu. Maria o wzroście dziecka, ale wyglądzie dorosłej kobiety stoi na schodkach Świątyni przed Kapłanem z wzniesionymi dłońmi w geście modlitewnym. Tempera na desce, podkład. Okład (koszulka) mosiężny. Rosja XXw 31,5/27/3,5 038
Ikona Wzyskanie Ikony Matki Bożej Kazańskiej, kovczegh „ W 1579 roku, po wielkim pożarze w Kazaniu dziewięcioletniej dziewczynce, Matronie Onuczinej....Rosja XX wiek wymiary 29/22,8/2,5 cm 073
Ikona Zdjęcie z Krzyża i Złożenie do grobu Jezusa Chrystusa, Rosja XX wiek, wymiary 60/49,5/2,2 cm 046
Ikona Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa Wydarzenie opisane w Ewangeliach, według których Jezus Chrystus zmartwychwstał trzeciego dnia po ukrzyżowaniu. Scena Zmartwychwstania w centrum z postacią Chrystusa z chorągwią, unoszącego się nad grobem, poniżej żołnierze. Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa na blasze miedzianej, tłoczonej, brązowionej. Przedstawienie wprawione w deskę, tył dwie szpongi. Rosja XXw 64/55/4,7 031
Ikona Zmartwychwstanie, Zstąpienie do otchłani Jezusa Chrystusa Przedstawienia te są kompozycyjnie połączone w jedną scenę, są rdzeniem wydarzeń paschalnych. W górnej strefie Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, W dolnej strefie scena Zstąpienia Jezusa Chrystusa do otchłani. Zmartwychwstanie jest potwierdzeniem tego wszystkiego, co sam Chrystus czynił i czego nauczał ceramika serigrafia rama drewniana Europa XXw 36/32/2,8 173
Ikona Zstąpienie Chrystusa do Otchłani Ikonografia prawosławna przedstawia zstąpienie do piekieł jako wyrwanie z mocy śmierci całego rodzaju ludzkiego Wydarzenie w perspektywie czasowej, mające miejsce pomiędzy śmiercią a zmartwychwstaniem Jezusa Zstąpienie do Otchłani wprowadza w tajemnicę zwycięstwa Życia nad Śmiercią to przyniesienie nadziei.Grecja XXw 42,3/38,8/2 142
Ikona Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny, -objawienie Maryi przez Archanioła Gabriela i jego zapowiedź narodzenia Jezusa, Syna Bożego. Scena Zwiastowania, na tle architektury, z lewej Archanioł Gabriel, z prawej – Maria. Archanioł Gabriel wyciąga ku Maryi dłoń w geście błogosławieństwa, Maryja pochyla lekko głowę w geście pokory w obliczu woli Bożej. Olej, płótno, deska. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXIw. 47,6/37,1/3cm 162
Ikona czteropolowa, Pole Ikony podzielone na cztery prostokątne kwatery, na których przedstawiono kolejno; Z lewej u góry Cud wskrzeszenia przez Zbawiciela Łazarza. Po prawej, Święta Trójca Starego Testamentu. Z lewej u dołu, Ofiarowanie Jezusa Chrystusa w Świątyni, Ofiarowanie Pańskie. Po prawej, Święty Jan Ewangelista i Św. Prochor Olej, płótno, deska. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXI wiek wymiary 62,4/49,7/2,2 cm 094
Ikona Święci Borys i Gleb, pierwsi Święci na Rusi Ikona w formie płaskorzeźby Synowie Św. Włodzimierza, pierwszego chrześcijańskiego władcy Rusi W 1072 r. uznani przez cerkiew ruską za pierwszych, rodzimych świętych. Święci bracia są patronami książąt i Rosji, a Borys także patronem Moskwy Drewno sygnatura monogram artysty na odwrocie Rosja XXw 21,7/15/2,6 043
Ikona Święci Flor i Ławr kamieniarze pochodzący z Ilirii zginęli jako męczennicy z powodu wybudowania Świątyni poświęconej Chrystusowi, a nie bóstwom pogańskim U góry w centrum Archanioł Michał, Święci; Flor, Laur. Poniżej służący Flora i Laura Speuzyppus, Eleuzyppus, Meleuzyppus Święci Flor i Ławr (Laur) są uznawani za patronów zwierząt gospodarskich Tempera na desce, podkład Rosja XXw 23,4/18/2,1 048
Ikona Święci Zosima i Sawatyj Sołowieccy Święci mnichowie prawosławni. Razem z Germanem Sołowieckim złożyli Monaster Sołowiecki. Święci stoją w postawach modlitewnych, nad Świętymi w obłokach wizerunek Matki Boskiej "Znamienije", w tle widoczne zabudowania monasteru Sołowieckiego Tempera na desce dębowej, podkład kredowo gipsowy. Okład, koszulka tłoczona srebrna złocona waga okładu 547g Rosja XXw 31,2/27,5/2,3 067
Ikona Święta Barbara, Barbara z Nikomedii, Święta Barbara żyjąca w III wieku dziewica, męczennica, jedna z Czternastu Świętych Wspomożycieli, Święta Kościoła katolickiego i prawosławnego. Święta Barbara jest współpatronką archidiecezji katowickiej. Jest patronką dobrej śmierci i trudnej pracy m.in. górników, hutników, flisaków, marynarzy... Orędowniczka w czasie burzy i pożarów. ceramika, serigrafia, Europa XX 25,2/20,2/0,7 181
Ikona Święta Rodzina, tył Ikony dwie szpongi, Rosja XX wiek, wymiary 31,9/19,6/2,4 cm 014
Ikona Święta Trójca Nowego Testamentu. W centrum w obłokach zasiadają; Jezus Chrystus i Bóg Ojciec, ponad Nimi w promienistym otoku Duch Święty pod postacią Gołębicy. Zbawiciel w nimbie krzyżowym, nad nimbem napis cyrylicą Pan Sabaoth (Pan Zastępów). Nad nimbem Gołębicy, Ducha Świętego, skrót cyrylicą Свято́й Дух (Duch Święty). Bordiura zwijająca się woluty. Olej, płótno, na zwieńczonej trójlistnie desce. Rosja XX/XXIw. 38/43,2/2,3 cm 008
Ikona Święta Trójca Starego Testamentu, Przedstawienie opiera się na biblijnej opowieści z Księgi Rodzaju o wizycie trzech Aniołów u Abrahama i jego żony Sary, pod dębami Mamre. Aniołowie zapowiedzieli narodziny długo wyczekiwanego przez bezdzietne małżeństwo potomka – Izaaka. ceramika, serigrafia, rama ceramiczna złocona, Europa XX wiek wymiary z ramą 34,7/28,7/3,8 cm 178
Ikona Święty Aleksander Newski, Święty Aleksander I Newski, ros. Александр Невский – książę Nowogrodu Wielkiego. Wizerunek Świętego en face, z prawą ręką na piersiach, na Krzyżu, w zbroi i purpurowym płaszczu podbitym gronostajami, obok postaci - na postumencie z lewej strony hełm, z prawej model Cerkwi. Tempera na desce, podkład, złocenia. Ikona posiada kovczegh. Europa, XXw; kiot 47/41/9 cm Ikona 40/33,5/2,4 cm 047
Ikona Święty Aleksander Newski, Cerkiew prawosławna uznaje Świętego za obrońcę od wroga zewnętrznego (szczególnie innowierców) oraz wojen i walk wewnętrznych. Wizerunek Świętego w półpostaci, w prawej dłoni dzierży miecz, w lewej trzyma rozwinięty zwój z zapisanym tekstem cyrylicą, w zbroi i purpurowym płaszczu podbitym gronostajami. Chromolitografia na desce, podkład, tempera. Rosja I poł. XXw13,8/11,4/1,5 020
Ikona Święty Hieronim ze Strydonu ( Błażennyj Ijeronim Stridonskij ) Święty przed Krzyżem, księga (Pismo Święte) oraz oswojony lew (nawiązujący do legendy o wyjęciu ciernia z łapy tego zwierzęcia) Święty Hieronim jest patronem bibliotekarzy studentów i tłumaczy. Tempera na desce, napisy objaśniające cyrylicą, Rosja XXw 36,2/31,2/2,3 103
Ikona Święty Jan Ewangelista ( Teolog ) Ikona przedstawia Świętego Apostoła Ewangelistę Jana Teologa. Jan Ewangelista, Jan Apostoł, Jan Teolog, jeden z dwunastu apostołów Jezusa Chrystusa, syn Zebedeusza i Salome, brat Jakuba Większego (Starszego) Apostoła. Według starodawnej tradycji chrześcijańskiej stał za napisaniem Ewangelii i Apokalipsy Św. Jana oraz 3 listów w Nowym Testamencie. Tempera na desce, podkład Rosja XXw 22/17,5/1,9 052
Ikona Święty Jerzy wizerunek młodzieńczego rycerza w zbroi i czerwonym płaszczu, na białym rumaku, godzącego włócznią w skrzydlatego, wijącego się u jego stóp smoka symbolizującego siły ciemności. ( drewno, mosiądz ) Rosja XX wiek wymiary 90/70/2,5 cm postać Świętego Jerzego (mosiądz) 40,5/32 cm 056
Ikona Święty Jerzy, wizerunek młodzieńczego rycerza w zbroi i czerwonym płaszczu, na białym rumaku, godzącego włócznią w skrzydlatego, wijącego się u jego stóp smoka symbolizującego siły ciemności.Scenę triumfu chrześcijaństwa obserwuje postać młodej księżniczki Elisabe Olej, płótno, deska, Tył Ikony dwie szpongi. Rosja? Białoruś? XX 56,5/43,8/2,8 146
Ikona Święty Jerzy, wizerunek młodzieńczego rycerza w zbroi i płaszczu, na rumaku, godzącego włócznią w skrzydlatego, wijącego się u jego stóp smoka symbolizującego siły ciemności. Jego imię (z greckiego ‚georgos’) znaczy rolnik, choć bardziej znany jest jako patron rycerstwa i wielkiego księstwa moskiewskiego. Olej, płótno, deska. Napisy objaśniające cyrylicą. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXI wiek wymiary 59/48/2,4 cm 062
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Rosja XX wiek, wymiary 29/21,8/2,2 cm 125
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Napisy objaśniające cyrylicą, Rosja XX wiek, wymiary 37,2/31,5/2,5 cm 015
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Napisy objaśniające cyrylicą, Olej, płótno, deska, Tył Ikony dwie szpongi. Rosja? Białoruś? XXw 59,5/42,2/2,3 149
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Nad Świętym Mikołajem w obłokach Matka Boża i Jezus Chrystus. Wizerunek Świętego w półpostaci, frontalnie, z prawą ręką błogosławiącą i lewą trzymającą zamkniętą Księgę. Szata ozdobna, na szyi pektorał. Napisy objaśniające cyrylicą, Olej, płótno, deska, Tył Ikony dwie szpongi. Rosja? Białoruś? XXw 59,4/44,4/3,5 037
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, był biskupem Miry – stolicy Licji, Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Świętemu Mikołajowi w folklorze ludowym przypisywano rolę taką jak najważniejszym Świętym, Aniołom, a nawet Archaniołom. Okład mosiężny Olej na desce. Rosja, XXw 32,5/26,5/2,5 044
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji. Wizerunek Świętego w półpostaci, frontalnie, z prawą ręką błogosławiącą i lewą trzymającą zamkniętą Księgę. Przy nimbie napisy objaśniające cyrylicą „Святого Николая”. Bordiura jednolita brązowa, ujęta ciemnym pasem. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Olej na desce, podkład. Polska, XX wiek, wymiary 46,8/37/2,5 cm 028
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Rosja XX wiek, wymiary 52,8/39,7/2,5 cm 007
Ikona Święty Pantaleon, Święty Pantaleon (Wielikomuczenik i celitiel Pantieleimon - ur. ok. 280 w Nikomedii, zm. 27 lipca 305 ) – Święty Kościoła katolickiego i prawosławnego, uzdrowiciel, zaliczany do wielkich męczenników chrześcijańskich i do grona Czternastu Świętych Wspomożycieli. Uznany jest za patrona lekarzy, pielęgniarek, aptekarzy, ludzi samotnych ceramika, serigrafia, rama drewniana Europa XX wiek 32/26/3 171
Ikona Święty Prorok Eliasz z Tiszbe, Rosja XX wiek, wymiary 31,4/23,8/3,5 cm 068
Ikona Święty Symeon z Dzieciątkiem Jezus Rosja XX wiek wymiary 44,2/29,5/2,7 cm 107
Ikona Święty książę Teodor ze Smoleńska i Jarosławia z synami Dawidem i Konstantynem. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy, Napisy objaśniające cyrylicą, dwa wsporniki podrążone w sztorcach deski, wymiary 36,2/29,8/2,2 cm 096
Ikona Święty Tryfon męczennik, Święty Kościoła katolickiego i prawosławnego. Według tradycji od młodości posiadał dar uzdrawiania osób opętanych przez diabła i leczenia. Nad Świętym w obłokach dwaj Archaniołowie, podtrzymujący wizerunek Oblicza Chrystusa, Mandylion „nie uczyniony ręką ludzką”. W jednolitej ugrowej bordiurze dwa klejma Anioł Stróż i Święty Aleksy Tempera na desce, podkład, złocenia Rosja XXw 32/26,7/1,9 099
Ikona Święty Włodzimierz W 988 roku wprowadził na Rusi chrześcijaństwo. Za propagowanie wiary chrześcijańskiej Święty Włodzimierz, podobnie jak jego babkę Świętą Olgę, Cerkiew prawosławna nazwała go „równym apostołom”. Na wysokości nimbu Świętego napisy objaśniające cyrylicą Святой князь Владимир. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy. Tył Ikony jedna szponga. Ukraina XXw, 39,3/28,4/2,4 cm 027
Ikona „Opieki Najświętszej Bogurodzicy” Welon Matki Bożej, Pokrov, Przedstawienie w niebiańskich obłokach, w centrum Matka Boża na tle złocistej mandorli jako najpotężniejsza orędowniczka, pośredniczka i opiekunka ludzkości. Basma boczna mosiężna, zdobiona grawerowanym motywem roślinnym, z repusowanym zwieńczeniem monastyrów Napisy objaśniające cyrylicą Tempera na desce podkład złocenia Rosja XIX/XX 33/28,6/3,8 169
Jezus Chrystus Władca Świata (Salvator Mundi) Przedstawienie Jezusa Chrystusa, który w lewej ręce trzyma kulę z górzystym krajobrazem zwieńczoną Krzyżem, zaś prawą błogosławi. Krzyż, kula i panagia zdobione motywem kamieni i pereł. Szaty w kolorach podkreślających jego majestat, niebieski i czerwony Olej na desce, podkład. Tło jednolite ciemne. Tył podobrazia dwie szpongi. Polska XX/XXIw 77/56,5/2,5 cm 079