Ikona Matka Boża Żyrowicka (Żirowickaja Ikona Bożijej Matieri) należy do największych świętości Cerkwi prawosławnej na Białorusi.Typ Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Hodegetrią jest w tych wizerunkach Matka Boża, która wskazuje gestem ręki na Jezusa Chrystusa jako na Drogę do Ojca.Olej na desce ( tondo ), podkład Białoruś XXw śr59,9/ 2,6 cm 112
Ikona Matka Boża „Karmiąca mlekiem“ ( Bożijej Matie- ri "Mlekopitatielnica“ ) Galaktotrophousa, Ikona przedstawia Matkę Bożą w półpostaci z ujętą w lekkim profilu i nieco pochyloną ku Dziecięciu głową, trzymającą na kolanach Dzieciątko Jezus, które karmi piersią. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach. Rosja XX wiek, wymiary 31,1/26,1/2,2 cm 064
Ikona Matka Boża „Praduszczaja” Bardzo unikalny wizerunek Matki Bożej która tka materiał na okrycie dla Jezusa. Pierwowzór Ikony znajduje się w Klasztorze Świętego Jerzego w Kairze. Olej na desce, podkład kredowo-gipsowy, nimby złocone, Napisy objaśniające cyrylicą, Rosja XX wiek, wymiary 30,1/24/2 cm 093
Ikona Matka Boża „Umilenije” Rosja XX wiek, wymiary 77,5/50,3/2,4 cm 158
Ikona Matka Boża „Wstawienniczka za grzesznych” należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę".Napis na szarfach rozpoczyna się słowami: "Ja jestem Wstawienniczką za grzesznych przed Synem Moim...".Matka Boża Sama tytułuje Siebie Wstawienniczką, Poręczycielką czy też Pośredniczką pomiędzy Jezusem Chrystusem a grzeszącymi ludźmi ceramika, serigrafia, rama drewniana Europa XXw 38,4/32/2,8 174
Ikona Matki Bożej "Poszukiwanie Zagubionych" (Ikona Bo- żijej Matieri " Wzyskanije pogibszich") Ikonograficzny typ Eleusa - „Umilenije”, z Marią zwróconą w prawo, obejmując Zbawiciela który stoi na Jej kolanach, tuli Matkę i przytula policzek do Jej twarzy. ceramika, serigrafia, rama ceramiczna złocona, Europa XX wiek wymiary z ramą 34/28,8/3,8 cm 177
Ikona Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek" (Ikona Bożijej Matieri "Utoli moja pieczali") cudowna ikona Matki Bożej, przedstawienie w typie Eleusa. Ikona przedstawia Matkę Bożą wspierającą twarz lewą ręką, z zamyślonym wyrazem twarzy. Drugą dłonią podtrzymuje Dzieciątko Jezus, które wznosi w górę na pół rozwinięty zwój papieru z zapisaną modlitwą. ceramika, serigrafia, rama drewniana Europa XX wiek 31,5/25,8/2,8 cm 172
Ikona Matki Bożej "Uzdrowicielka" (Ikona Bożijej Matieri "Celitielnica") Rosja XX wiek wymiary 41,2/30,2/2,3 cm 109
Ikona Narodzenie Jezusa Chrystusa, Rosja XX wiek, wymiary 20,8/33,5/3 cm 002
Ikona Narodzenie Świętego Jana Chrzciciela Ikona ukazuje scenę narodzin Świętego Jana Chrzciciela ( Prodromos - czyli „Poprzednik) który będzie zwiastował jako posłaniec przyjście Boga Wcielonego, Jezusa Chrystusa. Tradycja wielbienia Jana Chrzciciela w dniach jego narodzin i męczeństwa utrwaliła się już w pierwszych wspólnotach chrześcijańskich - nazywano je „jasnym świętem” i „dniem słońca prawdy”. Tempera na desce, podkład. Rosja XX 39/32/2 cm 008
Ikona Niewiasty z wonnościami u Grobu Pana Przy Grobie ukazał im się Anioł Pański. Anioł prezentuje kobietom grób z nietkniętymi płótnami grzebalnymi, które są symbolicznym znakiem Zmartwychwstania. Trzy kobiety przy grobie to Maria Magdalena, Maria Jakubowa i Salome. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja XX wiek. wymiary 30,7/26/3,5 cm 167
Ikona Procesja dla uczczenia Krzyża Świętego W górnej strefie przedstawienia, zdominowana jest architektura Świątyni, na tle której widzimy grupę Deesis. W dolnej strefie przedstawienia Anioł kieruje Krzyż do zbiornika z wodą. Drzewo Krzyża zanurzone w wodzie źródła sprawia pobłogosławienie, uzdrowienie. Jest to symboliczny obraz relikwii Krzyża. Przy źródle umieszczone zostały osoby cierpiące i wymagające pomocy. Rosja XX/XXIw 50,3/40,2/2,8 110
Ikona Przemienienie na Górze Tabor, Wydarzenie Przemienienia Pańskiego opisują trzej ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz. Jezus zabrał trzech wybranych uczniów: Piotra, Jakuba i Jana na górę, gdzie zobaczyli Go w nieziemskiej chwale, rozmawiającego z Mojżeszem i Eliaszem. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, nimby złocone. Tło i bordiura jednolite. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja. XX/XXIw 31,2/26,2/2,3 009
Ikona Przemienienie na Górze Tabor, Wydarzenie Przemienienia Pańskiego opisują trzej ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz. Jezus zabrał trzech wybranych uczniów: Piotra, Jakuba i Jana na górę, gdzie zobaczyli Go w nieziemskiej chwale, rozmawiającego z Mojżeszem i Eliaszem. Olej na grubej desce zwieńczonej łukiem, płótno, podkład. Bordiura ugrowa, jednolita w niej u góry napis objaśniający cyrylicą. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXIw 40/50/3 cm 155
Ikona Tryptyk, Matka Boża Znamienna, Święta Trójca Starego Testamentu, wybrani Święci, 36,2/40,5/2 124
Ikona „Opieki Najświętszej Bogurodzicy” Welon Matki Bożej, Pokrov, Rosja XX wiek, wymiary 86,3/61,7/2,8 cm 036
Ikona Wjazdu Pańskiego do Jerozolimy Wjazd Pański do Jerozolimy zwany również Niedzielą Palmową jest ruchomym świętem z liczby dwunastu obchodzonym tydzień przed Zmartwychwstaniem Pańskim. Na ikonie triumfalnego Wjazdu Chrystusa do Jerozolimy spoczywa smutne piętno zbliżającego się Ukrzyżowania, ale też przenika radość z powodu bliskości Zmartwychwstania Tempera na desce, podkład, złocenia Rosja XX/XXIw 31,1/26,2/2 010
Ikona Wniebowstąpienie Jezusa Chrystusa Wniebowstąpienie Pańskie jest Świętem ruchomym, należącym do grona dwunastu wielkich Świąt. Obchodzone jest w czterdziesty dzień po Zmartwychwstaniu Chrystusa. Na ikonie możemy wyróżnić dwie strefy górną, Niebiańską, oraz dolną, ziemską. W tej górnej partii widzimy Chrystusa W dolnej strefie w centrum Matka Boża oraz Apostołowie ceramika, serigrafia, rama drewniana złocona Europa XXw 17,2/16,2/2,5 180
Ikona Wprowadzenie Najświętszej Marii Panny do Świątyni Joachim i Anna podążają z orszakiem dziewic i małą Marią do Świątyni i proszą Kapłana by Ją przyjął, gdzie ma być poświęcona Bogu. Maria o wzroście dziecka, ale wyglądzie dorosłej kobiety stoi na schodkach Świątyni przed Kapłanem z wzniesionymi dłońmi w geście modlitewnym. Tempera na desce, podkład. Okład (koszulka) mosiężny. Rosja XXw 31,5/27/3,5 038
Ikona Wzyskanie Ikony Matki Bożej Kazańskiej, kovczegh „ W 1579 roku, po wielkim pożarze w Kazaniu dziewięcioletniej dziewczynce, Matronie Onuczinej....Rosja XX wiek wymiary 29/22,8/2,5 cm 073
Ikona Zdjęcie z Krzyża i Złożenie do grobu Jezusa Chrystusa, Rosja XX wiek, wymiary 60/49,5/2,2 cm 046
Ikona Zmartwychwstanie, Zstąpienie do otchłani Jezusa Chrystusa Przedstawienia te są kompozycyjnie połączone w jedną scenę, są rdzeniem wydarzeń paschalnych. W górnej strefie Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, W dolnej strefie scena Zstąpienia Jezusa Chrystusa do otchłani. Zmartwychwstanie jest potwierdzeniem tego wszystkiego, co sam Chrystus czynił i czego nauczał ceramika serigrafia rama drewniana Europa XXw 36/32/2,8 173
Ikona Zstąpienie Chrystusa do Otchłani Ikonografia prawosławna przedstawia zstąpienie do piekieł jako wyrwanie z mocy śmierci całego rodzaju ludzkiego Wydarzenie w perspektywie czasowej, mające miejsce pomiędzy śmiercią a zmartwychwstaniem Jezusa Zstąpienie do Otchłani wprowadza w tajemnicę zwycięstwa Życia nad Śmiercią to przyniesienie nadziei.Grecja XXw 42,3/38,8/2 142
Ikona Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny, (Благове́щение Пресвятой Богородицы) -objawienie Maryi przez Archanioła Gabriela i jego zapowiedź narodzenia Jezusa, Syna Bożego. Jedno z dwunastu głównych Świąt. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, napisy objaśniające cyrylicą. Bordiura jednolita ugrowa. Rosja XX wiek, wymiary 30,8/26/3,3 cm 0164
Ikona dwupolowa Ikona przedstawia sceny z życia Świętego Jana Chrzciciela. Święty Jan Chrzciciel ( Prodromos - czyli „Poprzednik) Ostatni ze starotestamentowych proroków wieńczy dzieje dawnego Izraela, inicjując nadejście epoki Nowego Testamentu. Tempera na desce, płótno, podkład kredowo – gipsowy Napisy objaśniające cyrylicą Grecja XXw 33,3/21,5/2,3 141
Ikona Święci Borys i Gleb, pierwsi Święci na Rusi Ikona w formie płaskorzeźby Synowie Św. Włodzimierza, pierwszego chrześcijańskiego władcy Rusi W 1072 r. uznani przez cerkiew ruską za pierwszych, rodzimych świętych. Święci bracia są patronami książąt i Rosji, a Borys także patronem Moskwy Drewno sygnatura monogram artysty na odwrocie Rosja XXw 21,7/15/2,6 043
Ikona Święci Flor i Ławr kamieniarze pochodzący z Ilirii zginęli jako męczennicy z powodu wybudowania Świątyni poświęconej Chrystusowi, a nie bóstwom pogańskim U góry w centrum Archanioł Michał, Święci; Flor, Laur. Poniżej służący Flora i Laura Speuzyppus, Eleuzyppus, Meleuzyppus Święci Flor i Ławr (Laur) są uznawani za patronów zwierząt gospodarskich Tempera na desce, podkład Rosja XXw 23,4/18/2,1 048
Ikona Święci Zosima i Sawatyj Sołowieccy Święci mnichowie prawosławni. Razem z Germanem Sołowieckim złożyli Monaster Sołowiecki. Święci stoją w postawach modlitewnych, nad Świętymi w obłokach wizerunek Matki Boskiej "Znamienije", w tle widoczne zabudowania monasteru Sołowieckiego Tempera na desce dębowej, podkład kredowo gipsowy. Okład, koszulka tłoczona srebrna złocona waga okładu 547g Rosja XXw 31,2/27,5/2,3 067
Ikona Święta Barbara, Barbara z Nikomedii, Święta Barbara żyjąca w III wieku dziewica, męczennica, jedna z Czternastu Świętych Wspomożycieli, Święta Kościoła katolickiego i prawosławnego. Święta Barbara jest współpatronką archidiecezji katowickiej. Jest patronką dobrej śmierci i trudnej pracy m.in. górników, hutników, flisaków, marynarzy... Orędowniczka w czasie burzy i pożarów. ceramika, serigrafia, Europa XX 25,2/20,2/0,7 181
Ikona Święta Rodzina, tył Ikony dwie szpongi, Rosja XX wiek, wymiary 31,9/19,6/2,4 cm 014
Ikona Święta Rodzina (Najświętsza Rodzina) Ikona przedstawia Jezusa Chrystusa, Najświętszą Marię Pannę i Świętego Józefa. Na wysokości nimbów monogramy, Bogarodzicy MP OY, co jest skrótem od greckich słów MHTHP OEOY – Matka Boga. Przy Zbawicielu skrót imienia IC XC, oraz monogram Świętego Józefa Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy, złocenia. Rosja XXw 31,6/26,1/2,2 cm 161