Ikona Jezus Chrystus Ukrzyżowany. W centrum Ikony znajduje się wprawiony drewniany Krzyż o trzech belkach, jest na nim przedstawiony Ukrzyżowany Chrystus. Po prawej stronie Ukrzyżowanego stoją trzy Marie: Matka Boża, Maria Magdalena i Maria matka Jakuba Mniejszego i Józefa; po lewej stronie – Święty Jan Teolog i setnik Longinus. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Rosja XIXw wymiary 35,8/31,5/2,4 cm 0168
Ikona Święci, Ikona ukazuje Świętych w całej postaci, kolejno; Święta Teodora, Święty Archidiakon Stefan (Szczepan), w centrum Święty Biskup Wasilij, Święta Maria Egipcjanka, Święta Tatiana oraz powyżej Święta Prorokini Anna. Święci opisani cyrylicą w nimbach. Tło brązowe, bordiura jednolita ugrowa ujęta czerwonym pasem. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Rosja I poł. XIXw 31,8/26,2/2,9 0164
Ikona Święci Teodozjusz i Dymitr Ikona przedstawia Świętych w całej postaci, nad Nimi w obłokach Jezus Chrystus Pantokrator z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, w lewej dłoni trzyma zamkniętą Księgę. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia szkliwione na złoto. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Na spodzie Ikony liczne ryte napisy cyrylicą. Rosja I poł. XIX wieku, wymiary 33,9/28,9/2,7 cm 0162
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja, XIX wiek, wymiary 31,3/26,7/2,3 cm 0161
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Ikona posiada podwójny kovczegh. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy. Rosja, I poł. XVIII wieku, wymiary 32,4/27,4/3,7 cm 0158
Ikona Matka Boża Tychwińska Przedstawienie w typie Hodegetria, Maryja ukazana jest frontalnie, w półpostaci, głową lekko zwróconą w kierunku Chrystusa. Na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko, dostojnym gestem prawej dłoni z długimi palcami wskazując na nie. Jest to gest prezentacji – wskazania ludziom Syna Bożego. Sukienka Ikony mosiężna, tłoczona. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy. Rosja I poł. XXw 22,7/17,7/1,9 cm 0156
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy. Rosja, XIX wiek, wymiary 28,9/23,2/1,3 cm 0155
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) oraz obietnicę zbawienia. Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Otwarta Księga, jaką Jezus trzyma w lewej dłoni, nawiązuje do Jego misji nauczania. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 34,8/30,3/1,6 0154
Ikona Matka Boża Włodzimierska Ikona reprezentuje typ Eleusa. Maryja, trzyma na prawej ręce Jezusa, który przytula się do Jej twarzy i wpatruje się w Nią. Dzieciątko obejmuje prawą ręką szyję Matki i tuli się do Niej. Kiot drewniany, z falistymi ściankami i oszklonymi drzwiczkami, rama wewnątrz złocona, u dołu mosiężna lampka. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XIX/XX wiek, wymiary; kiot 29/25,5/6,5 cm Ikona 17,8/14,4/2,2 cm 0150
Ikona Święta Trójca Starego Testamentu, (Gościnność Abrahama) Przedstawienie opiera się na biblijnej opowieści z Księgi Rodzaju o wizycie trzech Aniołów u Abrahama i jego żony Sary, pod dębami Mamre. Aniołowie zapowiedzieli narodziny długo wyczekiwanego przez bezdzietne małżeństwo potomka – Izaaka. Tło i bordiura złocone z ozdobnym grawerunkiem. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Rosja XIXw 71,6/59,3/2,9 cm 0149
Ikona Święta Eudokia, Święty Jan Chrzciciel Święci przedstawieni w całej postaci. Powyżej w świetlistym otoku ukazany jest Duch Święty pod postacią Gołębicy. Tło Ikony złocone z ozdobnym grawerunkiem, bordiura również złocona dekorowana grawerowanym motywem geometrycznej plecionki. Tempera, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Deska cyprysowa, parkietowana. Rosja, Moskwa XIX wiek, wymiary 35,6/31,3/3,8 cm 0147
Ikona Matka Boża „Umilenije” Typ ikonograficzny Eleusa przedstawień Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić swój policzek do policzka syna. Jezus przytula się do twarzy Matki. Bordiura jednolita brązowa. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Olej na desce, podkład. Polska, XX wiek, wymiary 50,1/35,8/2,4 cm 089
Ikona czteropolowa, Jezus Chrystus Ukrzyżowany, W centrum Ikony przedstawiony jest Jezus Chrystus Ukrzyżowany, po lewej Matka Boża, po prawej Święty Jan, u góry w obłokach Bóg Ojciec, poniżej Duch Święty pod postacią Gołębicy. Tło i bordiura srebrzone, obramienie ujęte ciemnym pasem. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy, srebrzenia. Rosja XIXw, 44,8/35,2/3 cm 0145
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, sceny z życia Święty słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Świętemu Mikołajowi w folklorze ludowym przypisywano rolę taką jak najważniejszym Świętym, Aniołom, a nawet Archaniołom. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XVIII/XIX wiek 31,3/26,5/3,2 cm 0142
Ikona Matka Boża Bolesna Ten wariant ikonograficzny nawiązuje do słów wypowiedzianych przez proroka Symeona, przyjmującego Ofiarowanie Chrystusa w Świątyni, skierowane do Bogarodzicy " a Twoje serce miecz przeniknie (Łk 2, 35). Matka Boża przedstawiona w półpostaci, z dłońmi złożonymi w modlitwie. W Jej piersi tkwi sztylet nawiązujący do proroctwa Św. Symeona. Tempera na desce, podkład, złocenia. Bałkany XIXw 45,5/31,5/2,1 0139
Ikona Święci męczennicy Kirił i Julita – męczennicy chrześcijańscy, Święci katoliccy i prawosławni. Julita ze swoim trzyletnim synem Cyrykiem i dwoma służącymi uciekli przed prześladowaniami z Ikonium do Tarsu. Jednak tam zostali zidentyfikowani jako chrześcijanie. W związku z wyznawaną wiarą, ponieśli śmierć męczeńską. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja XIX wiek, 26,7/22,3/2,2 cm 0137
Ikona Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny -objawienie Maryi przez Archanioła Gabriela i jego zapowiedź narodzenia Jezusa, Syna Bożego. Jedno z dwunastu głównych Świąt. Archanioł Gabriel z gałązką lilii i z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Maryja przy stoliku z otwartą księgą pochyla lekko głowę w geście pokory w obliczu woli Bożej. Olej na desce. Tył Ikony dwie szpongi. Bałkany XIXw data 1900r 55,4/40,5/2,3 0117
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Tło złocone z ozdobnym grawerunkiem, bordiura również grawerowana i złocona, z motywem geometrycznej plecionki, w narożach wielobarwne zdobienia roślinne. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja, XIXw 31,4/26,8/2,8 0113
Ikona czteropolowa, wizerunki Matki Bożej. Po lewej u góry wizerunek Matki Bożej „Łagodząca złe serca” po prawej wizerunek Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek", u dołu po lewej wizerunek Matki Bożej Wybawicielki od nieszczęść Cierpiących, po prawej wizerunek Matki Bożej "Poszukiwanie Zagubionych". Bordiura jednolita ugrowa. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja I poł. XIXw, wymiary 36,1/30,5/2,3 cm 0110
Ikona podróżna Tetraptyk, Ikona składa się z czterech tabliczek z których każda podzielona jest na cztery kwadratowe pola i zwieńczona łukiem. Na pierwszych trzech częściach dwanaście głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego, na ostatniej wizerunki Adoracji czterech Ikon Matki Bożej. Ikony podróżne powstały z potrzeb wiernych dając im poczucie bezpieczeństwa dla ciała i duszy Rosja XIX wiek, 16/37,4 cm 0420
Ikona Matka Boża Sajdanajska (Glukophilousa) z Jerozolimy Typ ikonograficzny Eleusa, ukazujący Marię, z Dzieciątkiem Jezus na lewej dłoni. Jezus przytula się do twarzy Matki. Matka Boża czule obejmuje Dzieciątko obiema rękoma. Zbawiciel prawą dłoń opiera na otwartej Księdze. W narożnikach, w kartuszach wizerunki czterech Ewangelistów, Święci; Jan, Mateusz, Marek i Łukasz. Olej, płótno, na desce. Rosja XX/XXIw 44/36,5/3,1 cm 088
Ikona Zmartwychwstanie, Zstąpienie do Otchłani Jezusa Chrystusa Przedstawienia te są kompozycyjnie połączone w jedną scenę, są rdzeniem wydarzeń paschalnych. W górnej strefie ukazane jest Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, w dolnej scena Zstąpienia Jezusa Chrystusa do Otchłani. Bordiura jednolita ciemna. Napisy objaśniające cyrylicą. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja, Chołuj k. XVIIIw. 52,4/41,2/2,6 cm 0106
Ikona Święty Mitrofan z Woroneża pierwszy prawosławny biskup Woroneża, Święty Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego. Zyskał miano Cudotwórcy. Po 1820 pojawiły się pierwsze informacje o cudach, jakie miały dokonać się za sprawą modlitwy do Świętego Mitrofana. Biskup został ostatecznie kanonizowany 7 sierpnia 1832. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XIXw, wymiary 35,9/31,1/2,7 cm 0105
Ikona Matka Boża Iwerska Jedna z najbardziej znanych i czczonych Ikon Kościoła prawosławnego, posiadająca szereg również uznanych za cudowne kopii. Jej oryginał znajduje się w monasterze Iwiron na górze Athos, od którego wzięła swoją nazwę. Znana również pod grecką nazwą Portaitissa, pol. Strzegąca Wrót od miejsca przebywania w Świątyni przy bramie klasztornej. Olej na desce, podkład. Ukraina pocz. XXw 84/67,5/3,5 0103
Ikona Matka Boża Tychwińska Przedstawienie w typie Hodegetria, Maryja ukazana jest frontalnie, w półpostaci, głową lekko zwróconą w kierunku Chrystusa. Na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko Jezus, dostojnym gestem prawej dłoni z długimi palcami wskazując na nie. Jest to gest prezentacji – wskazania ludziom Syna Bożego. Olej na desce. Nimb mosiężny z ażurową krawędzią. Ukraina pocz. XX wieku. wymiary 22/17,1/1,8 cm 0096
Ikona Matka Boża "Gorejący Krzew" W centrum Ikony znajduje się Matka Boża z Dzieciątkiem Jezus na lewej ręce. Wokół Matki Bożej znajduje się osiem promieni, uformowana z dwóch prostokątów, gwiazda. Jeden z tych prostokątów jest koloru czerwonego i symbolizuje barwę płomieni, a drugi koloru niebieskiego z motywem gwiazdek. Basma mosiężna, tłoczona. Tempera na desce, podkład. Rosja XIX wiek, wymiary 31/26,5/3 cm 0095
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Wizerunek Świętego, ujęcie w popiersiu, frontalnie, w mitrze z prawą ręką błogosławiącą i lewą trzymającą zamkniętą Księgę. Olej na desce, podkład, złocenia. Ukraina pocz. XX wieku wymiary 24/19/1,5 cm 0093
Ikona Matka Boża Iwerska Jedna z najbardziej znanych i czczonych ikon Kościoła prawosławnego, posiadająca szereg również uznanych za cudowne kopii. Jej oryginał znajduje się w monasterze Iwiron na górze Athos, od którego wzięła swoją nazwę. Należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Tempera na desce, podkład. Koszulka, okład mosiężny tłoczony. Rosja pocz. XXw. 22,6/17,8/1,7 cm 0086
Ikona czteropolowa, Jezus Chrystus Ukrzyżowany, W centrum Ikony ukazany jest Jezus Chrystus Ukrzyżowany, następnie na wyznaczonych czterech polach przedstawiono, kolejno; Świętego Mikołaja z Miry, Cudotwórcę, Świętą Trójcę Starego Testamentu, Matkę Bożą "Gorejący Krzew" oraz Świętego Jerzego. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja XIX/XX wiek, wymiary 49/40,5/2,4 cm 0085
Ikona Deesis, Motyw Deesis zaczerpnięty jest z ikonostasu, gdzie jest on najistotniejszym przedstawieniem. Deesis w j. greckim oznacza orędownictwo, modlitwę wstawienniczą, zatem scena ta stanowi unaocznienie wstawiennictwa Świętych. Bordiura jednolita brązowa, ujęta ciemnym i czerwonym pasem. Ikona posiada kovczegh. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja I poł. XIXw, 35,5/31,2/2,5 cm 0078
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa z wyobrażeniem Zstąpienia Chrystusa do Otchłani. Zbawiciel w mandorli podaje rękę Adamowi, wyprowadzając wszystkich sprawiedliwych z otchłani. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących Święta Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Basma mosiężna, zdobiona motywem geometrycznym i roślinnym. Tempera na desce, podkład. Rosja, XIXw 31,2/26,5/2,4 0070
Ikona Archanioł Michał "Archistrateg Zastępów Niebiańskich" jako „Jeździec Apokalipsy”, w nawiązującym do Apokalipsy typie ikonograficznym. Archanioł Michał przedstawiany jest jako rycerz w zbroi, z ramion wyrastają szeroko rozłożone skrzydła – symbol angelos, czyli bycia posłanym, dosiadający skrzydlatego, czerwonego rumaka, unoszącego się nad ziemią. Tempera na desce, podkład. Rosja XIXw 35,4/29,9/2,1 cm 0061