Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) oraz obietnicę zbawienia. Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Otwarta Księga, jaką Jezus trzyma w lewej dłoni, nawiązuje do jego misji nauczania. Tempera na desce, podkład. Okład mosiężny srebrzony,Rosja XIX/XXw 22,5/18,7/2,8 0342
Ikona Święci Sergiusz i Maria Egipcjanka Ikona przedstawia Świętych Sergiusza z Radoneża i Marię Egipcjankę w całej postaci, z dłońmi skierowanymi, wskazującymi ku górnej kwaterze z wizerunkiem misy z głową otoczoną nimbem Świętego Jana Chrzciciela. Okład Ikony mosiężny, srebrzony, repusowany w bordiurze zdobiony motywem w duchu rokoka: rocaille, akant. Tempera na desce, podkład. Rosja I poł. XIXw, 30/24,5/3,2 0334
Ikona Matka Boża Kazańska należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Gwiazdki usytuowane na szalu osłaniającym Matkę Bożą wskazują na Jej dziewictwo przed, w czasie i po narodzeniu Jezusa Chrystusa. Na wysokości jednolitego, srebrzonego nimbu Bogarodzicy monogram MP OY, Zbawiciel w nimbie krzyżowym Tempera na cyprysowej desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 31,2/26,2/2,5 0329
Ikona Matka Boża Gorejący Krzew W centrum Ikony znajduje się Matka Boża z Dzieciątkiem na lewej ręce, oraz drabiną Jakuba w prawej (drabina swą górną częścią dotyka ramienia Bogarodzicy i symbolizuje wznoszenie poprzez Nią ludzkości od ziemi do nieba. Matka Boża w otoczeniu Archaniołów i symboli Ewangelistów W narożach ukazane są cztery wizje Mojżesza Izajasza Jakuba Ezechiela ze Starego Testamentu. Rosja XIXw 35,8/30,8/2,9 0324
Ikona Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek" Cudowna ikona Matki Bożej, przedstawienie w typie Eleusa. Ikona przedstawia Matkę Bożą wspierającą twarz prawą ręką, z zamyślonym wyrazem twarzy. Zależnie od wariantu Maryja patrzy wprost na widza lub obok niego, pogrążona w myślach. Drugą dłonią podtrzymuje Dzieciątko Jezus, które wznosi w górę rozwinięty zwój papieru z zapisaną modlitwą. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 32,2/26,5/2,7 0318
Ikona Święty Pantaleon, Święty Kościoła katolickiego i prawosławnego, uzdrowiciel. Nawróciwszy się na wiarę chrześcijańską, zaczął leczyć bezpłatnie – w imię Boga, co przysporzyło mu wielu niechętnych. Odmówił wyparcia się wiary, za co go uwięziono, poddano torturom i ostatecznie ścięto. Uznany jest za patrona lekarzy, pielęgniarek, aptekarzy, ludzi samotnych. Wizerunek Świętego z Krzyżem i niewielką szkatułką z lekarstwami. Etiopia XVIIw 16,8/14,2/1,7 0259
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych, Ikona ukazuje Marię jako schronienie i ostoję dla wszystkich cierpiących. W centrum Matka Boża z wzniesionymi dłońmi, w postawie orantki, nad Jej głową w bordiurze Mandylion. Poniżej, po prawej i lewej stronie przedstawieni zostali Archaniołowie oraz osoby cierpiące i wymagające pomocy które kierują swoje modlitwy do Matki Bożej. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 31,3/27/1,7 0274
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, srebro Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) oraz obietnicę zbawienia. Okład z blachy srebrnej grawerowanej, sygnowany w dolnej krawędzi, nimb po lewej stronie; Srebro pr. 84, cecha miejska Moskwy, probierz "ВЛ" poniżej data 1884, złotnik "НС" Rosja XIXw, 1884 18,2/14,9/2,2 cm 0267
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych, Ikona ukazuje Marię jako schronienie i ostoję dla wszystkich cierpiących. W centrum Matka Boża, na Jej lewych ramieniu swobodnie zasiada, Dzieciątko Jezus, błogosławiące. Tło srebrzone, bordiura zdobiona winoroślami, srebrzona, w niej dwa klejma z wybranymi Świętymi, u góry napis objaśniający cyrylica. Obramienie ujęte ciemnym i czerwonym pasem Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 35,2/31,8/1,9 0263
Ikona Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny Scena Zaśnięcia Marii Panny to przedstawienie śmierci Marii, matki Chrystusa (gr. Κοίμησις [„Koimesis”] — „Zaśnięcie”), w otoczeniu 12 apostołów i Chrystusa odbierającego duszę matki. W tle fragmenty architektury. Bordiura jednolita brązowa, w niej dwa klejma z lewej Anioł Stróż, z prawej Święta Anna, matka Marii. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja I poł. XIXw, 35,8/31,2/2,4 0249
Ikona Matka Boża Znamienna "Znak", Tryptyk, Ikona składa się z trzech plakiet mosiężnych ujętych łukiem. Na centralnej części przedstawiony został wizerunek Matki Bożej Znamiennej "Znak" Na lewym skrzydle przedstawione zostały sceny, u góry Wjazd do Jerozolimy Jezusa Chrystusa, poniżej Ofiarowanie Pańskie. Na prawym skrzydle Zstąpienie do Otchłani i Wniebowstąpienie Pańskie. Mosiądz odlew cyzelowany, Rosja XIXw po rozłożeniu 9,8/12/0,5 0439
Bransoleta z diamentami forma ażurowej rozety jubilerskiej umieszczonej pomiędzy dwoma równoległymi łańcuszkami, wysadzanej 25 szt rautów diamentowych o masie łącznej ok. 0.35 ct (VS2-Si/G-J), złoto pr. 0.585, 0.750, platyna pr. 0.950, masa całkowita 19.050 g. 001
Ikona Święci Ikona w formie prostokątnej plakiety, w centrum której w kwaterze zostali przedstawieni Święci. Mosiądz odlew cyzelowany, dekorowany niebieską emalią wypełniającą tło, inskrypcje cyrylickie. Ikony podróżne powstały z potrzeb wiernych dając im poczucie bezpieczeństwa dla ciała i duszy, pomagały skupić się na modlitwie, towarzyszyły pielgrzymom i podróżującym. Rosja, XIX wiek, wymiary 13,9/11,8/0,3 cm 0435
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, był biskupem Miry – stolicy Licji, słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tempera na desce, podkład, nimby jednolite złocone. Okład mosiężny, tłoczony, obramienie zdobione motywem kolumn i kwiatów, nimb promienisty, u dołu "Св Николая Чудотворца'. Rosja, XIXw 36,2/31,5/2,2 0221
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) oraz obietnicę zbawienia. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy, złocenia. Tło oliwkowe, bordiura jednolita ugrowa ujęta jasnym pasem. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach. Okład (koszulka) mosiężny, tłoczony, złocony. Rosja XIXw 31,5/27/3 0206
Ikona Jezus Chrystus Ukrzyżowany Głównym przedstawieniem jest Jezus Chrystus Ukrzyżowany Zbawiciel jest na nim przedstawiony jako stojący na belce Bóg-Człowiek z rozwartymi w linii prostej ramionami. Krzyż o trzech belkach. W obramieniu napis objaśniający cyrylicą Распятие Иисуса Христа po bokach dwa klejma Anioł Stróż i Święty Polikarp Tempera na desce, podkład, złocenia Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony Rosja XIXw 35,5/31/2,8 0203
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, był biskupem Miry – stolicy Licji, Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Okład (koszulka) mosiężny, złocony, srebrzony, grawerowany. Tło srebrzone moletowane w motyw łuski, bordiura złocona, dekorowana wzorami geometrycznymi i kolumn. Rosja XIX/XX wiek, 22,2/17,8/2,1 cm 0202
Ikona Świeci Jan i Marina (Małgorzata) Ikona przedstawia Świętych w całej postaci. Po lewej, Święty Jan Chryzostom (Złotousty), (ur. przed 350 w Antiochii, zm. 14 września 407) – biskup Konstantynopola, pisarz chrześcijański, uznawany za największego kaznodzieję kościoła Wschodu Po prawej, Święta męczennica Marina, (Małgorzata Antiocheńska), Tempera na desce, podkład, złocenia. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Rosja XIXw, 26,7/22,3/2,8 0185
Ikona Najświętszej Maryi Panny „Umilenije” Serafin-Diwiewska Wizerunek Matki Bożej w półpostaci, jeszcze przed narodzinami Zbawiciela, ale po tym, jak Archanioł Gabriel zapowiedział Jej narodzenie Jezusa, Syna Bożego. Twarz Najświętszej Maryi Panny jest zamyślona, dłonie skrzyżowane na piersi, wzrok spuszczony, oczy półprzymknięte, a cały jej wygląd wyraża stan głębokiej pokory i miłości. Tempera na desce, podkład. Rosja pocz. XXw, 18,5/14,6/2,1 0177
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych, Ikona ukazuje Marię jako schronienie i ostoję dla wszystkich cierpiących. W centrum Matka Boża z wzniesionymi dłońmi, w postawie orantki, nad Jej głową w obłokach Jezus Chrystus Pantokrator. Na wysokości obłoków po lewej wizerunek Świętej Kseni. Poniżej, Archaniołowie oraz osoby cierpiące i wymagające pomocy które kierują swoje modlitwy do Matki Bożej. Rosja I poł XIXw 33,7/27,4/2,8 cm 0168
Monstrancja w etui na czterech lwich nogach, z prostopadłościenną podstawą uskokowo wywyższoną, ozdobioną od frontu przedstawieniem Baranka Bożego wśród promieni gloria - srebro próby 1, cechowane (głowa Minerwy z cyfrą 1, znak złotnika EE/B ? w rombie, decharge); podstawa i trzon - mosiądz srebrzony, nie cechowany; wys. 52,2 cm, szer. 26,8 cm, głęb. 10 cm, waga 1582 g. Francja, k. XIX w. 003
Monstrancja wsparta na nóżkach i prostokątnej, wywyższonej stopie, uskokowo zwężającej się z reliefowymi przedstawieniami Baranka leżącego na krzyżu i otwartej Ewangelii oraz Oka Opatrznośc. Srebro złocone, przetarcia; wys. 57 cm, szer. 27 cm, głęb. 11,5 cm; waga 967 g. cechowane; cechy państwowe z lat 1819-38, znak złotnika częściowo nieczytelny, głowa Minerwy. Alexis Renaud (czynny 1831-1847) Francja, Paryż, lata 30. XIX w. 002
Ikona Matka Boża Włodzimierska Ikona reprezentuje typ Eleusa. Maryja, trzyma na prawej ręce Jezusa, który przytula się do Jej twarzy i wpatruje się w Nią. Dzieciątko obejmuje prawą ręką szyję Matki i tuli się do Niej. Wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem, ozdobiony ręcznie wykonaną koszulką (biser), okład płócienny z wyszytymi wielobarwnymi niejednorodnymi perełkami cekinami szkiełkami Tempera na desce, podkład. Rosja XIXw 34,2/26,8/3,2 0460
Ikona Matka Boża Tołgska Typ ikonograficzny Eleusa, ukazujący Marię czule obejmującą Dzieciątko Jezus, które przytula się do Jej twarzy. Ikona objawiła się 8 sierpnia 1314 r. na brzegu rzeki Tołga u ujścia do Wołgi. Monaster Tołgski, zasłynął z wielu cudów mających miejsce przed Świętą Ikoną. Na wysokości nimbu Bogarodzicy monogram MP OY, przy nimbie Jezusa Chrystusa skrót imienia IC XC Tempera na desce Europa XX/XXIw, 10,9/8,1/1,1 157
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tempera na desce. Europa XX/XXI wiek, wymiary 10,8/8/0,9 cm 156
Obrzezanie Pańskie, zgodnie z tradycją Starego Testamentu Dzieciątko Jezus, zostało obrzezane ósmego dnia po Jego narodzinach i jednocześnie otrzymało imię przepowiedziane przez Archanioła Gabriela podczas Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny i zapowiedziane przez Anioła Świętemu Józefowi Oblubieńcowi - Jezus (Zbawiciel). Olej na owalnej desce; tło malowidła wypukłe, profilowane, złocone obramienie. Europa XVII/XVIIIw 40,2/35/2,8 cm 0159
Ikona Adoracja Jezusa Chrystusa W centrum przedstawienia, Dzieciątko Jezus leży w żłobie owinięte ciasno w pieluszki przypominające całun. Przy żłobie znajdują się postacie Maryi i Świętego Józefa, po prawej pasterz. Po prawej u góry promienie gwiazdy które są symbolem objawienia się Trójcy Świętej. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Europa XX/XXI wiek, wymiary 18,5/15,5/2,2 cm 153
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych Ikona ukazuje Marię jako schronienie i ostoję dla wszystkich cierpiących. W centrum Matka Boża z wzniesionymi dłońmi, w postawie orantki, nad Jej głową Mandylion, poniżej, po prawej i lewej stronie przedstawieni zostali Archaniołowie oraz osoby cierpiące i wymagające pomocy które kierują swoje modlitwy do Matki Bożej. Tempera na desce, podkład, nimby złocone. Rosja I poł XIXw 32,5/25,8/2,5 0156
Ikona Matka Boża Ikona przedstawia Matkę Bożą w półpostaci z ujętą w lekkim profilu i nieco pochyloną ku Dziecięciu głową, tuląca Dzieciątko Jezus spowinięte ciasno w pieluszki przypominające całun. Szata Matki Bożej dekorowana motywem gwiazdek. Nimby Bogarodzicy i Zbawiciela zdobione motywem perełek. Tło złocone, pole Ikony ujęte białą linią i brązowym pasem. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Bałkany XXw, 41/27,2/2,4 144
Ikona Ostatnia Wieczerza Zwana w tradycji wschodniej Tajemniczą Wieczerzą. Według Ewangelii wieczerza paschalna Jezusa z apostołami, która odbyła się wieczorem przed pojmaniem Jezusa. Przedstawia ostatnie wydarzenia z życia Jezusa Chrystusa i jego ostatnie spotkanie z uczniami. Bordiura brązowa jednolita ujęta zielonym pasem, w niej u góry objaśniający napis cyrylicą Тайная вечеря. Tempera na desce, podkład. Rosja XXw, 25,5/31/2,1 139
Matka Boska Częstochowska, wizerunek Matki Boskiej w typie hodegetrii, znajdujący się w najważniejszym i najbardziej uczęszczanym polskim sanktuarium maryjnym na Jasnej Górze. Tempera na desce (lica i dłonie Bogarodzicy i Zbawiciela), podkład kredowo – gipsowy, gipsatura, złocenia. W nimbach Matki Bożej i Zbawiciela korony, kameryzowane wielobarwnymi szkiełkami i perełkami, podtrzymywane przez Anioły. Polska, ok. 1900r. wymiary 50,8/35,3/1 cm 0154
Ikona Matka Boża Znamienna "Znak" Ikona ukazuje Matkę Bożą z wzniesionymi w geście modlitewnym dłońmi, w półpostaci, w owalnej sferze ukazany jest Jezus Emmanuel ze zwojem w ręku i gestem błogosławieństwa. Owal jest symbolem objawienia i boskiej przynależności. Na wysokości nimbu Bogarodzicy monogram MP OY, na wysokości ramion Zbawiciela skrót imienia IC XC. Tempera na desce. Europa XX/XXI wiek, wymiary 10,8/8/0,8 cm 138