Ikona czteropolowa, Jezus Chrystus Ukrzyżowany, W centrum Ikony przedstawiony jest Jezus Chrystus Ukrzyżowany, po lewej Matka Boża, po prawej Święty Jan, u góry w obłokach Bóg Ojciec, poniżej Duch Święty pod postacią Gołębicy. Tło i bordiura srebrzone, obramienie ujęte ciemnym pasem. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy, srebrzenia. Rosja XIXw, 44,8/35,2/3 cm 0145
Ikona Jezus Chrystus Tronujący Na Ikonie przedstawiony jest frontalnie Pantokrator, który z godnością zasiada na ozdobnym Tronie. Zbawiciel w lewej dłoni trzyma otwartą Księgę z tekstem w sześciu wersach, prawą wskazując na słowa Ewangelii. Jezus Chrystus przedstawiony jest jako Król Królów i Sędzia, który w najwyższym majestacie przekazuje wiernym Słowo Boże. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja pocz. XIXw 39,8/35,3/2,7 0144
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, sceny z życia Święty słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Świętemu Mikołajowi w folklorze ludowym przypisywano rolę taką jak najważniejszym Świętym, Aniołom, a nawet Archaniołom. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XVIII/XIX wiek 31,3/26,5/3,2 cm 0142
Ikona Matka Boża Bolesna Ten wariant ikonograficzny nawiązuje do słów wypowiedzianych przez proroka Symeona, przyjmującego Ofiarowanie Chrystusa w Świątyni, skierowane do Bogarodzicy " a Twoje serce miecz przeniknie (Łk 2, 35). Matka Boża przedstawiona w półpostaci, z dłońmi złożonymi w modlitwie. W Jej piersi tkwi sztylet nawiązujący do proroctwa Św. Symeona. Tempera na desce, podkład, złocenia. Bałkany XIXw 45,5/31,5/2,1 0139
Ikona Święci męczennicy Kirił i Julita – męczennicy chrześcijańscy, Święci katoliccy i prawosławni. Julita ze swoim trzyletnim synem Cyrykiem i dwoma służącymi uciekli przed prześladowaniami z Ikonium do Tarsu. Jednak tam zostali zidentyfikowani jako chrześcijanie. W związku z wyznawaną wiarą, ponieśli śmierć męczeńską. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja XIX wiek, 26,7/22,3/2,2 cm 0137
Ikona Matka Boża Smoleńska, Maryja ukazana jest frontalnie, w półpostaci głową lekko zwróconą w kierunku Chrystusa. Na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko, dostojnym gestem prawej dłoni wskazując na nie. Bordiura złocona w niej dwa klejma u góry zamkniętych łukiem, z wyobrażeniem; po lewej Świętego Grzegorza, po prawej Świętej Eudoki. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja, XIXw 33,5/28,8/3,3 cm 0120
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa z wyobrażeniem Zstąpienia Chrystusa do Otchłani. Centralne przedstawienie otoczone jest przez 17 kwater zewnętrznych ukazujących 12 głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego oraz pięć dodatkowych scen. Bordiura jednolita ciemna, w niej napisy cyrylicą objaśniające poszczególne sceny z kwater. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy, złocenia. Rosja, Moskwa XIXw 52,7/42,9/3,3 0118
Ikona Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny -objawienie Maryi przez Archanioła Gabriela i jego zapowiedź narodzenia Jezusa, Syna Bożego. Jedno z dwunastu głównych Świąt. Archanioł Gabriel z gałązką lilii i z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Maryja przy stoliku z otwartą księgą pochyla lekko głowę w geście pokory w obliczu woli Bożej. Olej na desce. Tył Ikony dwie szpongi. Bałkany XIXw data 1900r 55,4/40,5/2,3 0117
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Tło złocone z ozdobnym grawerunkiem, bordiura również grawerowana i złocona, z motywem geometrycznej plecionki, w narożach wielobarwne zdobienia roślinne. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja, XIXw 31,4/26,8/2,8 0113
Ikona czteropolowa, wizerunki Matki Bożej. Po lewej u góry wizerunek Matki Bożej „Łagodząca złe serca” po prawej wizerunek Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek", u dołu po lewej wizerunek Matki Bożej Wybawicielki od nieszczęść Cierpiących, po prawej wizerunek Matki Bożej "Poszukiwanie Zagubionych". Bordiura jednolita ugrowa. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja I poł. XIXw, wymiary 36,1/30,5/2,3 cm 0110
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Tło złocone z ozdobnym grawerunkiem, bordiura również grawerowana i złocona, z motywem geometrycznej plecionki, w narożach wielobarwne zdobienia roślinne. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja, XIXw 31,3/26,5/2,4 0108
Ikona podróżna Tetraptyk, Ikona składa się z czterech tabliczek z których każda podzielona jest na cztery kwadratowe pola i zwieńczona łukiem. Na pierwszych trzech częściach dwanaście głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego, na ostatniej wizerunki Adoracji czterech Ikon Matki Bożej. Ikony podróżne powstały z potrzeb wiernych dając im poczucie bezpieczeństwa dla ciała i duszy Rosja XIX wiek, 16/37,4 cm 0420
Ikona Matka Boża Sajdanajska (Glukophilousa) z Jerozolimy Typ ikonograficzny Eleusa, ukazujący Marię, z Dzieciątkiem Jezus na lewej dłoni. Jezus przytula się do twarzy Matki. Matka Boża czule obejmuje Dzieciątko obiema rękoma. Zbawiciel prawą dłoń opiera na otwartej Księdze. W narożnikach, w kartuszach wizerunki czterech Ewangelistów, Święci; Jan, Mateusz, Marek i Łukasz. Olej, płótno, na desce. Rosja XX/XXIw 44/36,5/3,1 cm 088
Ikona Zmartwychwstanie, Zstąpienie do Otchłani Jezusa Chrystusa Przedstawienia te są kompozycyjnie połączone w jedną scenę, są rdzeniem wydarzeń paschalnych. W górnej strefie ukazane jest Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, w dolnej scena Zstąpienia Jezusa Chrystusa do Otchłani. Bordiura jednolita ciemna. Napisy objaśniające cyrylicą. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja, Chołuj k. XVIIIw. 52,4/41,2/2,6 cm 0106
Ikona Święty Mitrofan z Woroneża pierwszy prawosławny biskup Woroneża, Święty Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego. Zyskał miano Cudotwórcy. Po 1820 pojawiły się pierwsze informacje o cudach, jakie miały dokonać się za sprawą modlitwy do Świętego Mitrofana. Biskup został ostatecznie kanonizowany 7 sierpnia 1832. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XIXw, wymiary 35,9/31,1/2,7 cm 0105
Ikona Matka Boża Iwerska Jedna z najbardziej znanych i czczonych Ikon Kościoła prawosławnego, posiadająca szereg również uznanych za cudowne kopii. Jej oryginał znajduje się w monasterze Iwiron na górze Athos, od którego wzięła swoją nazwę. Znana również pod grecką nazwą Portaitissa, pol. Strzegąca Wrót od miejsca przebywania w Świątyni przy bramie klasztornej. Olej na desce, podkład. Ukraina pocz. XXw 84/67,5/3,5 0103
Ikona Matka Boża Tychwińska Przedstawienie w typie Hodegetria, Maryja ukazana jest frontalnie, w półpostaci, głową lekko zwróconą w kierunku Chrystusa. Na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko Jezus, dostojnym gestem prawej dłoni z długimi palcami wskazując na nie. Jest to gest prezentacji – wskazania ludziom Syna Bożego. Olej na desce. Nimb mosiężny z ażurową krawędzią. Ukraina pocz. XX wieku. wymiary 22/17,1/1,8 cm 0096
Ikona Matka Boża "Gorejący Krzew" W centrum Ikony znajduje się Matka Boża z Dzieciątkiem Jezus na lewej ręce. Wokół Matki Bożej znajduje się osiem promieni, uformowana z dwóch prostokątów, gwiazda. Jeden z tych prostokątów jest koloru czerwonego i symbolizuje barwę płomieni, a drugi koloru niebieskiego z motywem gwiazdek. Basma mosiężna, tłoczona. Tempera na desce, podkład. Rosja XIX wiek, wymiary 31/26,5/3 cm 0095
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Wizerunek Świętego, ujęcie w popiersiu, frontalnie, w mitrze z prawą ręką błogosławiącą i lewą trzymającą zamkniętą Księgę. Olej na desce, podkład, złocenia. Ukraina pocz. XX wieku wymiary 24/19/1,5 cm 0093
Ikona Matka Boża Iwerska Jedna z najbardziej znanych i czczonych ikon Kościoła prawosławnego, posiadająca szereg również uznanych za cudowne kopii. Jej oryginał znajduje się w monasterze Iwiron na górze Athos, od którego wzięła swoją nazwę. Należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Tempera na desce, podkład. Koszulka, okład mosiężny tłoczony. Rosja pocz. XXw. 22,6/17,8/1,7 cm 0086
Ikona czteropolowa, Jezus Chrystus Ukrzyżowany, W centrum Ikony ukazany jest Jezus Chrystus Ukrzyżowany, następnie na wyznaczonych czterech polach przedstawiono, kolejno; Świętego Mikołaja z Miry, Cudotwórcę, Świętą Trójcę Starego Testamentu, Matkę Bożą "Gorejący Krzew" oraz Świętego Jerzego. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja XIX/XX wiek, wymiary 49/40,5/2,4 cm 0085
Ikona Święty Jan Ewangelista ( Teolog ) Ikona przedstawia Świętego Apostoła Ewangelistę Jana Teologa. Jan Ewangelista, Jan Apostoł, Jan Teolog – jeden z dwunastu apostołów, ukochany uczeń Jezusa Chrystusa. Według starodawnej tradycji chrześcijańskiej stał za napisaniem Ewangelii i Apokalipsy Św. Jana oraz 3 listów w Nowym Testamencie. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja XIXw, 32,6/28/2,8 cm 0084
Ikona Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych, Ikona ukazuje Marię jako schronienie i ostoję dla wszystkich cierpiących. W centrum Matka Boża w czerwonej mandorli ujętej wieńcem dekorowanym kwiatami, na Jej lewych ramieniu swobodnie zasiada, Dzieciątko Jezus, błogosławiące, prawą ręką wskazuje na Zbawiciela. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy, złocenia. Rosja XVIII wiek, wymiary 31,5/26,2/2,1 cm 0079
Ikona Deesis, Motyw Deesis zaczerpnięty jest z ikonostasu, gdzie jest on najistotniejszym przedstawieniem. Deesis w j. greckim oznacza orędownictwo, modlitwę wstawienniczą, zatem scena ta stanowi unaocznienie wstawiennictwa Świętych. Bordiura jednolita brązowa, ujęta ciemnym i czerwonym pasem. Ikona posiada kovczegh. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja I poł. XIXw, 35,5/31,2/2,5 cm 0078
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa z wyobrażeniem Zstąpienia Chrystusa do Otchłani. Zbawiciel w mandorli podaje rękę Adamowi, wyprowadzając wszystkich sprawiedliwych z otchłani. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących Święta Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Basma mosiężna, zdobiona motywem geometrycznym i roślinnym. Tempera na desce, podkład. Rosja, XIXw 31,2/26,5/2,4 0070
Ikona Archanioł Michał "Archistrateg Zastępów Niebiańskich" jako „Jeździec Apokalipsy”, w nawiązującym do Apokalipsy typie ikonograficznym. Archanioł Michał przedstawiany jest jako rycerz w zbroi, z ramion wyrastają szeroko rozłożone skrzydła – symbol angelos, czyli bycia posłanym, dosiadający skrzydlatego, czerwonego rumaka, unoszącego się nad ziemią. Tempera na desce, podkład. Rosja XIXw 35,4/29,9/2,1 cm 0061
Ikona Matka Boża Znamienna Znak Przedstawienie Matki Bożej Znak jest jednym z pierwszych wizerunków Bogarodzicy. Ikona ukazuje Matkę Bożą z wzniesionymi w geście modlitewnym dłońmi, w owalnej sferze ukazany jest Jezus Emmanuel ze zwojem w ręku i gestem błogosławieństwa. Basma oraz nimby mosiężne, srebrzone. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 31/27/2,4 0058
Ikona siedmiopolowa („Tygodnik”), W trzech rzędach, w poszczególnych siedmiu kwaterach przedstawione są; U góry w centrum Zstąpienie do Otchłani Jezusa Chrystusa, po bokach wizerunki Matki Bożej Kazańskiej i Świętego Mikołaja Cudotwórcy z Miry. W środkowym rzędzie grupa Świętych u dołu, od lewej; Święty Jerzy, Święta Anastazja i Święty Nikita. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja I poł. XIXw. 42,3/34/2,1 cm 0055
Ikona Matka Boża Hodegetria Przedstawienie w typie Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Hodegetrią jest w tych wizerunkach Matka Boża, która wskazuje gestem ręki na Jezusa Chrystusa jako na Drogę do Ojca. Maryja ukazana jest frontalnie, w półpostaci, głową lekko zwróconą w kierunku Chrystusa. Pole Ikony ujęte czerwonym pasem. Olej na desce, podkład. Ukraina XIX/XXw, 24,8/19,4/1,6 cm 0053
Ikona Matka Boża Zwiastowanie Wizerunek Marii w chwili Zwiastowania, z pochyloną głową i rękami skrzyżowanymi na piersiach z otwartą Księgą symbol Jej mądrości. Dziewica Maria w białym maforionie, czerwonej sukni i niebieskim płaszczu - słucha zwiastowania zapowiedzi narodzenia Jezusa, Syna Bożego. Od lewej świetliste promienie, które skierowane są ku Maryi. Olej na desce, podkład. Tył Ikony dwie szpongi, Rosja XIXw 44,5/35,2/2,8 0051
Ikona Święta Trójca Starego Testamentu, (Gościnność Abrahama) Przedstawienie opiera się na biblijnej opowieści z Księgi Rodzaju o wizycie trzech Aniołów u Abrahama i jego żony Sary, pod dębami Mamre. Aniołowie zapowiedzieli narodziny długo wyczekiwanego przez bezdzietne małżeństwo potomka – Izaaka. Olej, płótno, deska o falistym zwieńczeniu. Tył Ikony - szpongi. Rosja XX/XXI wiek, wymiary 62,7/71/2,5 cm 084
Ikona Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny objawienie Maryi przez Archanioła Gabriela i jego zapowiedź narodzenia Jezusa, Syna Bożego. Jedno z dwunastu głównych Świąt. Archanioł Gabriel z gałązką lilii symbol dziewictwa Marii i z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Maryja pochyla lekko głowę w geście pokory w obliczu woli Bożej. U góry Duch Święty pod postacią Gołębicy. Olej, płótno, deska. Rosja XX/XXIw 46,9/36,5/2,9 083