Tryptyk Koptyjski dwustronny Wyryte w kamieniu postacie Świętych - zarówno w centralnej kwaterze, jak i na skrzydłach bocznych. Zwieńczenie łukowe, zdobienia geometryczne. kamień; Etiopia, XVII/XVIII wiek? Wymiary; po złożeniu wysokość 12 cm, szerokość 6,5 cm, głębokość 1,3 cm 0241
Krzyż karpacki, procesyjny Krzyż trójramienny, płaskorzeźbiony, z drewnianą toczoną rączką u dołu; po jednej stronie wyobrażenie Chrystusa Ukrzyżowanego, po drugiej - w centrum Matka Boska z Dzieciątkiem. Bogarodzica i Zbawiciel w otoczeniu Świętych. drewno, Ukraina, XVIII/XIX wiek, wymiary 38/16,5/2,9 cm 0236
Ikona Jezus Chrystus Władca Świata, Wizerunek Zbawiciela w mitrze z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, lewą dłoń Zbawiciel opiera na kuli. Na wysokości świetlistego nimbu skrót imienia IC XC. W dolnej strefie pola Ikony, podpis oraz data 1865. Pole Ikony ujęte jasnym pasem. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy. Tył Ikony jedna szponga. Bałkany XIX wiek, data 1865 wymiary 40/29,2/2,5 cm 0230
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa z wyobrażeniem Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, postać Zbawiciela z chorągwią, unosząca się nad pustym grobem, po bokach Aniołowie. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących sceny głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Tył Ikony dwie szpongi. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XIX wiek, wymiary 53,7/48/2,9 cm 0226
Ikona Święci Zosima i Sawatyj Sołowieccy, Święci mnisi prawosławni, razem z Germanem Sołowieckim złożyli Monaster Sołowiecki. Prowadzili niezwykle surowy tryb życia, również od innych zakonników wymagali poświęcania się ascezie. Sukienka Ikony mosiężna srebrzona, bordiura z motywami w duchu rokoka: rocaille, akant, stylizowane muszle. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XIXw, wymiary 31,5/26,7/2,8 cm 0223
Ikona Święta Eudokia, Święty Andrzej Stratelates Ikona ukazuje Świętych w całej postaci, z Krzyżami w prawych dłoniach, opisani cyrylicą nad nimbami. Powyżej w obłokach Jezus Chrystus Pantokrator. W centrum w tle architektura Świątyni. Tempera na cyprysowej desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia szkliwione na złoto. Okład mosiężny, tył Ikony dwie dębowe szpongi. Rosja XIX wiek, wymiary 31,5/26,5/3,5 cm 0221
Ikona Zmartwychwstanie, Zstąpienie do otchłani Jezusa Chrystusa Przedstawienia te są kompozycyjnie połączone w jedną scenę, są rdzeniem wydarzeń paschalnych. Bordiura jednolita ugrowa, w niej u góry napisy objaśniające cyrylicą. Obramienie ujęte ciemnym i czerwonym pasem. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Ikona posiada kovczegh. Rosja XVIII/XIX wiek, wymiary 31,2/26,9/3,3 cm 0220
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji. Wizerunek Świętego w półpostaci, frontalnie, z prawą ręką błogosławiącą i lewą trzymającą otwartą Księgę. Na wysokości nimbu napisy objaśniające cyrylica "Святой Николай Чудотворца". Ikona posiada podwójny kovczegh. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Malatura po renowacji. Rosja, XVIII wiek, 30,8/26,5/3,4 cm 0212
Ikona Matka Boża Trójręczna Ikona przedstawia Maryję w typie Hodegetrii z Dzieciątkiem Jezus na prawym ramieniu. Trzecia ręka umieszczona jest centralnie na dole. Na wysokości nimbu Bogarodzicy monogram MP OY, nad krzyżowym nimbem Zbawiciela skrót imienia IC XC. Bordiura jednolita brązowa ujęta jasnym pasem. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XIX wiek wymiary 31,5/26/2,1 cm 0210
Ikona Deesis, Motyw Deesis zaczerpnięty jest z ikonostasu, gdzie jest on najistotniejszym przedstawieniem. Deesis w j. greckim oznacza orędownictwo, modlitwę wstawienniczą, zatem scena ta stanowi unaocznienie wstawiennictwa Świętych. Ikona posiada podwójny kovczegh. Tył Ikony dwie szpongi. Odwrocie z wyżłobieniami dłutem oraz rytymi napisami cyrylicą. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja I poł. XVIIw 30,2/26,7/2,7 0209
Ikona Święta Aleksandra, Święty Paweł Ikona ukazuje Świętych w całej postaci, Świętą męczennicę Aleksandrę i Świętego Pawła. Powyżej w obłokach Jezus Chrystus prawą ręką błogosławi, lewą opiera na kuli. Sukienka Ikony mosiężna repusowana, bordiura z motywami w duchu rokoka: rocaille, akant, stylizowane muszle, szaty drapowane. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy, nimby złocone. Rosja I poł. XIXw. 31,8/27/3,5 0208
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa rozbudowana z wyobrażeniem Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących sceny głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Basma mosiężna, repusowana, dekorowana motywami w duchu rokoka: rocaille, akant, stylizowane muszle. Tempera na desce, podkład. Rosja XVIIIw 33,7/27,2/2,5 0206
Ikona Jezus Chrystus Ukrzyżowany, Ikona mosiężna w formie rozbudowanego Krzyża. Ukrzyżowany Chrystus jest na nim przedstawiony jako stojący na belce (subpedaneum) Bóg-Człowiek z rozwartymi w linii prostej ramionami, po bokach - z lewej dwie Marie, z prawej – Święty Jan i Longinus. Przy Krzyżu ukazane zostały sceny najważniejszych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Polska XXI wiek, wymiary 37,5/22,7/0,4 cm waga 1985g 251
Ikona Jezus Chrystus Ukrzyżowany, Ikona mosiężna w formie rozbudowanego Krzyża. Ukrzyżowany Chrystus jest na nim przedstawiony jako stojący na belce (subpedaneum) Bóg-Człowiek z rozwartymi w linii prostej ramionami, po bokach - z lewej dwie Marie, z prawej – Święty Jan i Longinus. Przy Krzyżu ukazane zostały sceny najważniejszych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Polska XXI wiek, wymiary 37,5/22,7/0,4 cm waga 1878g 250
Ikona Matka Boża Tychwińska Przedstawienie w typie Hodegetria, Maryja ukazana jest frontalnie, w półpostaci z głową lekko zwróconą w kierunku Chrystusa. Na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko, dostojnym gestem prawej dłoni z długimi palcami wskazując na nie. Srebro pr. 84, cecha miejska Sankt-Petersburg 1854. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Rosja XIX/XX wiek, data 1854 wymiary 46/41,2/8,7 cm 0204
Ikona Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny. Scena Zaśnięcia Marii Panny to przedstawienie śmierci Marii, matki Chrystusa (gr. Κοίμησις [„Koimesis”] — „Zaśnięcie”), w otoczeniu apostołów i Chrystusa odbierającego duszę matki. Pole Ikony ujęte grubym ciemny pasem. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XIX wiek, wymiary 79,5/60,2/3,4 cm 0203
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa rozbudowana z wyobrażeniem Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących sceny głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Okład mosiężny, tłoczony, bordiura zdobiona motywem roślinnym. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XIX/XXw 31,5/27/2,3 cm 0200
Ikona Matka Boża „Życiodajne Źródło“ Przestawienie ilustruje cudowną moc źródła w greckim miejscu pielgrzymkowym Balikli, odnosi się nie tylko do historycznych relacji o Świętym Źródle z Konstantynopola, ale także do postrzegania Jezusa jako „źródła dla życia“. Matka Boża objawia się jako Życiodajne Źródło, które leczy wszelkie ułomności i pokonuje nawet śmierć. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw, 44,3/38,7/2,8 0199
Ikona Matka Boża Wybawicielka od nieszczęść Cierpiących, Pomoc Cierpiącym Typ ikonograficzny Eleusa przedstawień Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić Syna. Zbawiciel obejmuje prawą ręką szyję Matki i tuli się do Niej. Na odwrocie liczne ryte napisy cyrylicą. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XVIII wiek, wymiary 33,8/26/3,2 cm 0195
Ikona Święty Jerzy, Matka Boża „Życiodajne Źródło“. Po prawej ukazany jest wizerunek Świętego Jerzego, młodzieńczego rycerza w całej postaci w zbroi i czerwonym płaszczu, w lewej dłoni trzyma włócznię z chorągwią, prawą wskazuje na kwaterę, wizerunek Matki Bożej „Życiodajne Źródło“. Poniżej została wprawiona Ikona mosiężna w formie prostokątnej plakiety. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja, XIXw 67,2/53/2,7 cm 0185
Ikona Jezus Chrystus Władca Świata, Wizerunek Zbawiciela z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, lewą dłoń opiera na kuli zwieńczonej Krzyżem. Sukienka Ikony mosiężna. Kiot drewniany, z oszklonymi drzwiczkami, w podłuczu ramy wewnętrznej w świetlistym otoku Duch Święty pod postacią Gołębicy. Z tyłu obudowy u góry - lakowa pieczęć z odciśniętym herbem. Olej na desce, podkład. Rosja, XIXw, 34/25,5/6,7 cm 0177
Ikona Jezus Chrystus Władca Świata. Wizerunek Zbawiciela z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, lewą dłoń Zbawiciel opiera na kuli zwieńczonej Krzyżem. Tło złocone z grawerowanym motywem roślinnym u góry ujęte łukiem. Bordiura również złocona, grawerowana, dekorowana wielobarwnym motywem geometrycznej plecionki. Olej na cyprysowej desce, podkład, złocenia. Rosja, Moskwa, k. XIXw 31,3/26,5/2 0175
Ikona Jezus Chrystus Ukrzyżowany. W centrum Ikony znajduje się wprawiony drewniany Krzyż o trzech belkach, jest na nim przedstawiony Ukrzyżowany Chrystus. Po prawej stronie Ukrzyżowanego stoją trzy Marie: Matka Boża, Maria Magdalena i Maria matka Jakuba Mniejszego i Józefa; po lewej stronie – Święty Jan Teolog i setnik Longinus. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Rosja XIXw wymiary 35,8/31,5/2,4 cm 0168
Ikona Święci, Ikona ukazuje Świętych w całej postaci, kolejno; Święta Teodora, Święty Archidiakon Stefan (Szczepan), w centrum Święty Biskup Wasilij, Święta Maria Egipcjanka, Święta Tatiana oraz powyżej Święta Prorokini Anna. Święci opisani cyrylicą w nimbach. Tło brązowe, bordiura jednolita ugrowa ujęta czerwonym pasem. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Rosja I poł. XIXw 31,8/26,2/2,9 0164
Ikona Święci Teodozjusz i Dymitr Ikona przedstawia Świętych w całej postaci, nad Nimi w obłokach Jezus Chrystus Pantokrator z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, w lewej dłoni trzyma zamkniętą Księgę. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia szkliwione na złoto. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Na spodzie Ikony liczne ryte napisy cyrylicą. Rosja I poł. XIX wieku, wymiary 33,9/28,9/2,7 cm 0162
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia. Rosja, XIX wiek, wymiary 31,3/26,7/2,3 cm 0161
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Ikona posiada podwójny kovczegh. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy. Rosja, I poł. XVIII wieku, wymiary 32,4/27,4/3,7 cm 0158
Ikona Matka Boża Tychwińska Przedstawienie w typie Hodegetria, Maryja ukazana jest frontalnie, w półpostaci, głową lekko zwróconą w kierunku Chrystusa. Na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko, dostojnym gestem prawej dłoni z długimi palcami wskazując na nie. Jest to gest prezentacji – wskazania ludziom Syna Bożego. Sukienka Ikony mosiężna, tłoczona. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy. Rosja I poł. XXw 22,7/17,7/1,9 cm 0156
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy. Rosja, XIX wiek, wymiary 28,9/23,2/1,3 cm 0155
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata (Pantokrator w języku greckim oznacza Wszechwładca, Pan Wszystkiego) oraz obietnicę zbawienia. Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Otwarta Księga, jaką Jezus trzyma w lewej dłoni, nawiązuje do Jego misji nauczania. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 34,8/30,3/1,6 0154
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji, gdzie zmarł m-dzy 345 a 352 r. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tempera na cyprysowej desce, podkład kredowo - gipsowy, złocenia. Rosja, XIX wiek, wymiary 31,3/26,5/2,4 cm 0108
Ikona Matka Boża Włodzimierska Ikona reprezentuje typ Eleusa. Maryja, trzyma na prawej ręce Jezusa, który przytula się do Jej twarzy i wpatruje się w Nią. Dzieciątko obejmuje prawą ręką szyję Matki i tuli się do Niej. Kiot drewniany, z falistymi ściankami i oszklonymi drzwiczkami, rama wewnątrz złocona, u dołu mosiężna lampka. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XIX/XX wiek, wymiary; kiot 29/25,5/6,5 cm Ikona 17,8/14,4/2,2 cm 0150