

Ikona Święty Jan Chrzciciel, Święci Ikona ukazuje wybrane Święte i Świętych w całej postaci. W centrum Święty Jan Chrzciciel, po bokach Święte i Święci. U góry w obłokach Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, lewą opiera na kuli. Okład mosiężny, kompozycja repusowanej sukienki otacza bordiura zdobiona rozetami. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Rosja XIXw, 53,6/43,4/3,7 0461`
Ikona Matka Boża Trójręczna Ikona przedstawia Maryję w typie Hodegetrii z Dzieciątkiem Jezus na prawym ramieniu. Trzecia ręka umieszczona jest centralnie na dole. Bordiura jednolita ugrowa ujęta białą linią, niebieskim i czerwonym pasem, u dołu napis cyrylicą: „Napisan sie obraz 1740 goda”. Tempera na desce, podkład, nimby srebrzone. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Rosja XIX wiek, wymiary 31,1/26,9/2,9 cm 0454
Ikona Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny Scena Zaśnięcia Marii Panny to przedstawienie śmierci Marii, matki Chrystusa (gr. Κοίμησις [„Koimesis”] — „Zaśnięcie”), w otoczeniu apostołów i Chrystusa odbierającego duszę matki. Tło zielone; u góry napis cyrylicą: „Uspienije Prie[czistoj] B[ogorodi]cy”, pole ujęte białą linią i brązowym pasem. Tempera na desce zwieńczonej dwoma łukami, podkład, nimby srebrzone. Rosja XIXw 48,5/48,2/3,2 0453
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata. Jezus Chrystus z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Otwarta Księga z tekstem w pięciu wersach, jaką Jezus trzyma w lewej dłoni, nawiązuje do jego misji nauczania. Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy, złocenia. Rosja, Syzrań XIX wiek, wymiary 31,1/26,5/3 cm 0460
Ikona Ścięcie Świętego Jana Chrzciciela Scena męczeńskiej śmierci Świętego przedstawiona w kontynuacji czasowej: po lewej pochylona postać Świętego Jana i oprawca ze wzniesionym mieczem; niżej bezgłowe ciało Świętego po egzekucji, po prawej - w bramie pałacu - postać Salome, której sługa podaje głowę Jana na tacy. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja XIXw, 29/23,5/3 cm 0459
Ikona Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny Scena Zaśnięcia Marii Panny to przedstawienie śmierci Marii, matki Chrystusa (gr. Κοίμησις [„Koimesis”] — „Zaśnięcie”), w otoczeniu apostołów i Chrystusa odbierającego duszę matki. Bordiura jednolita ugrowa ujęta ciemnym pasem. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, nimby srebrzone. Rosja XIX wiek, wymiary 31,2/25,6/2,2 cm 0311
Ikona Matka Boża Fiodorowska, typ ikonograficzny Eleusa - „Umilenije” przedstawień Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić swój policzek do policzka syna. Bordiura jednolita brązowa, ujęta białą linią, niebieskim i czerwonym pasem. Ikona posiada kovczegh. Tempera na desce, podkład, nimby srebrzone. Rosja XIXw 31,2/26,2/2,3 cm 0301
Ikona Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek" Cudowna ikona Matki Bożej, przedstawienie w typie Eleusa. Ikona przedstawia Matkę Bożą wspierającą twarz prawą ręką, z zamyślonym wyrazem twarzy. Drugą dłonią podtrzymuje Dzieciątko Jezus, które wznosi w górę na pół rozwinięty zwój z zapisaną modlitwą. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Tempera na desce, podkład, srebrzenia. Rosja XIXw 35,5/28,5/3,4 cm 0458
Ikona Jezus Chrystus Władca Świata, Wizerunek Zbawiciela w nimbie krzyżowym, z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, lewą dłoń Jezus Chrystus opiera na kuli, podtrzymując Krzyż. U góry w narożach skrót imienia IC XC. Pole Ikony ujęte czerwonym pasem. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy. Ukraina XIX wiek, wymiary 30,7/24,4/2,5 cm 0300
Ikona Matka Boża Kazańska Należy do ikon Bogarodzicy darzonych największą czcią wiernych. Cudowne objawienie tej ikony miało miejsce 8 lipca 1579 r., kiedy po wielkim pożarze dziewięcioletniej dziewczynce, Matronie Onuczinej ukazała się we śnie Matka Boża i wskazała miejsce pod domem, gdzie ukryta była Jej ikona. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Rosja XIX wiek, wymiary 31/26,2/2,3 cm 0457
Ikona Mandylion, Obraz Zbawiciela - nie stworzony ręką ludzką (ros. nierukotwornyj) acheiropoietos, w nimbie krzyżowym. Mandylion jest uważany za pierwszy wizerunek o charakterze ikonograficznym. Sukienka srebrna, pr. 84. Probierz, "ИЛ" Iwan Siergiejewicz Lebiedkin, złotnik "АС" Smirnow Aleksiej.Tempera na desce, podkład kredowo-gipsowy, nimb złocony. Malatura po renowacji. Rosja k. XIX wieku, wymiary 31/26,2/2,2 cm 0299
Ikona Matka Boża Gornalska, należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Maryja ukazana jest frontalnie, w półpostaci, na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko Jezus, dostojnym gestem prawej dłoni wskazując na Nie. Jest to gest prezentacji – wskazania ludziom Syna Bożego jako na Drogę do Ojca. Olej, płótno, na desce. Tył Ikony dwie szpongi. Polska XX/XXI wiek, wymiary 46,9/37/3 cm 137
Ikona - Prazdniki. Scena środkowa rozbudowana z wyobrażeniem Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Przedstawienia te są kompozycyjnie połączone w jedną scenę, są rdzeniem wydarzeń paschalnych. Scena ta otoczona jest przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących sceny głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego. Rosja XIX wiek, wymiary 35,2/29,8/2,2 cm 0298
Ikona Matka Boża Włodzimierska, Ikona reprezentuje typ Eleusa. Maryja, trzyma na prawej ręce Jezusa, który przytula się do Jej twarzy i wpatruje się w Nią. Dzieciątko obejmuje prawą ręką szyję Matki i tuli się do Niej. Na wysokości nimbu Bogarodzicy, monogram MP OY, co jest skrótem od greckich słów MHTHP OEOY – Matka Boga. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy. Ukraina XIX/XX wiek, wymiary 32,2/23,7/1,8 cm 0293
Ikona Matka Boża Andronikowska Matka Boża Andronikowska, zwana również Grecką, Jej nazwa pochodzi od cesarza Andronika III Paleologa, gdzie była jego świętością. Przedstawienie Bogurodzicy, w pozie orędowniczki, w popiersiu z lekko pochyloną głową. Matka Boża w koronie ujętej nimbem zdobionym ornamentem stylizowanej winorośli. Szaty dekorowane motywem kamieni. Olej, płótno, na desce. Polska XX/XXIw 47,2/37/2,4 136
Ikona Matka Boża „Świętokrzyska“ ros. Swjato-Krestowskaja Ikona ukazuje Bogarodzicę w półpostaci z lekko pochyloną głową, z dłońmi złożonymi na piersiach. Po lewej stronie ukazany jest Krzyż w promienistej mandorli. W lewym dolnym rogu Święty męczennik Michał, książę twerski. W górnych narożach słońce i księżyc. Olej, płótno, na desce. Tył Ikony dwie szpongi. Polska XX/XXI wiek, wymiary 46,7/36,9/3 cm 134
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj był biskupem Miry – stolicy Licji, słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Bordiura jednolita ugrowa, ujęta brązowym pasem. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach Ikony. Rosja, XIX wiek, wymiary 35,5/30,9/2,3 cm 0291
Ikona Święci Julian, Marcjan i Menas Ikona ukazuje Świętych w całej postaci, od lewej; Święty Julian z Tarsu, w centrum Święty Marcjan z Kiry, eremita, asceta, mnich i Święty Kościoła prawosławnego. Po prawej, Święty Menas, męczennik chrześcijański, Święty Kościoła katolickiego, prawosławnego, ormiańskiego i koptyjskiego. Nimby Świętych złocone, powyżej napisy objaśniające. Olej na desce, podkład, złocenia. Grecja XIXw 41,3/36/2,2 0318
Ikona Matka Boża Supraska Należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: Wskazująca Drogę. Maryja ukazana jest frontalnie, na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko, dostojnym gestem prawej dłoni wskazując na Nie. Jest to gest prezentacji, wskazania ludziom Syna Bożego jako na Drogę do Ojca. Zbawiciel trzyma w lewej ręce zamkniętą Księgę, prawą ręką błogosławi. Olej, płótno, na desce. Polska XX/XXIw 47/35,1/3 131
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj był biskupem Miry – stolicy Licji. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Świętemu Mikołajowi w folklorze ludowym przypisywano rolę taką jak najważniejszym Świętym, Aniołom, a nawet Archaniołom. Sukienka Ikony tłoczona – plater, dekorowana w narożach motywem roślinnym. Tempera na desce, podkład. Rosja, XIX/XXw 22,3/17,5/2,2 0288
Ikona Narodzenie Najświętszej Bogurodzicy Narodzenie Bogarodzicy jest pierwszym Świętem cerkiewnego roku liturgicznego, Jest zadedykowane narodzeniu Wybranki Bożej, która stanie się Matką Zbawiciela. Z narodzeniem Marii rozpoczęła się historia zbawienia. Nad przedstawieniem napisy objaśniające cyrylicą 'Рождества Пресвятой Богородицы'. Olej na desce zwieńczonej łukiem, podkład. Rosja k. XIXw 66,5/35,3/3 0284
Ikona Zstąpienie do Otchłani Jezusa Chrystusa Ikonografia prawosławna przedstawia zstąpienie do piekieł jako wyrwanie z mocy śmierci całego rodzaju ludzkiego. Wydarzenie w perspektywie czasowej, mające miejsce pomiędzy śmiercią a zmartwychwstaniem Jezusa, wprowadza w tajemnicę zwycięstwa Życia nad Śmiercią, to przyniesienie nadziei. Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy. Rosja, XVIIIw. 29,6/24/3,3 0276
Ikona Jezus Chrystus Władca Świata, Wizerunek Zbawiciela z uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa, lewą dłoń Zbawiciel opiera na kuli, podtrzymując berło. Na wysokości świetlistego nimbu Zbawiciela skrót imienia IC XC. Szaty w kolorach podkreślających jego majestat, niebieski i czerwony, połączenie to daje nam znak niezwykłej harmonii pomiędzy tym co ziemskie, a tym co niebiańskie. Olej na desce. Ukraina pocz. XXw 23,2/16,7/1,9 0275
Ikona Mandylion. Obraz Zbawiciela nie stworzony ręką ludzką (ros. nierukotwornyj) acheiropoietos. Wizerunek Oblicza Chrystusa na tle udrapowanej białej Chusty, podtrzymywanej przez Archaniołów Gabriela i Michała. Mandylion jest uważany za pierwszy wizerunek o charakterze ikonograficznym. Ikona posiada kovczegh. Odwrocie z wyżłobieniami dłutem. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja II poł. XVIIIw 30,5/24,5/2,3 0268
Ikona czteropolowa, Jezus Chrystus Ukrzyżowany. W centrum Ikony przedstawiony jest Jezus Chrystus Ukrzyżowany. Na wyznaczonych czterech polach ukazane są kolejno przedstawienia; po lewej, u góry, Narodzenie Jezusa Chrystusa, po prawej Zstąpienie Jezusa Chrystusa do Otchłani. Po lewej, u dołu Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny, po prawej Matka Boża Radość Wszystkich Strapionych. Rosja I poł. XIXw 33,6/27,2/2 cm 0267
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj był biskupem Miry stolicy Licji. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Tło i bordiura złocone, dekorowane ozdobnym grawerunkiem, obramienie ujęte ciemnym pasem. Tempera na cyprysowej desce, podkład, złocenia. Rosja, Moskwa XIXw 31,3/26,2/2,4 0264
Ikona Zstąpienie Chrystusa do Otchłani Ikonografia prawosławna przedstawia zstąpienie do piekieł jako wyrwanie z mocy śmierci całego rodzaju ludzkiego. Wydarzenie w perspektywie czasowej, mające miejsce pomiędzy śmiercią a zmartwychwstaniem Jezusa. Ikona Zstąpienia do Otchłani wprowadza w tajemnicę zwycięstwa Życia nad Śmiercią to przyniesienie nadziei. Olej/tempera, podkład, złocenia, płótno, deska. Grecja XXw 53,2/43,1/3,3 121
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Św. Mikołaj ur. się w Patarze w 280 r., był biskupem Miry – stolicy Licji. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Na wysokości ramion Świętego, w medalionach wyobrażenie Jezusa Chrystusa i Matki Bożej z biskupimi atrybutami. Bordiura ciemna jednolita ujęta zielonym i czerwonym pasem. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja, XIXw 35,7/30,9/2,4 0261
Ikona Tryptyk, Święta Trójca Starego Testamentu W centrum Tryptyku ukazana jest Święta Trójca Starego Testamentu. Na skrzydłach tryptyku, wizerunki Archaniołów Gabriela i Michała. Tło złocone, bordiura jednolita jasna ujęta błękitnym i czerwonym pasem. Olej na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Polska XX wiek, wymiary; Ikona centralna 65,2/60,5/2,2 cm skrzydło tryptyku 65,2/26/2,2 cm 120
Ikona Archanioł Gabriel, Święci W centrum ukazany jest Archanioł Gabriel, przy Archaniele ukazani są Święci, od lewej; Aleksandra, Teognost, Eudokia, Jan, Piotr, Ksenia. U góry w świetlistym otoku Duch Święty pod postacią Gołębicy, po bokach Cherubiny. Okład mosiężny, kompozycja repusowanej sukienki otacza wąska bordiura dekorowana motywem plecionki. Olej/tempera na desce, podkład kredowo gipsowy. Rosja I poł. XIXw. 48,2/38,3/3,3 cm 0252
Ikona Matka Boża Gorejący Krzew W centrum Ikony znajduje się Matka Boża z Dzieciątkiem na lewej ręce, oraz drabiną Jakuba w prawej (drabina swą górną częścią dotyka ramienia Bogarodzicy i symbolizuje wznoszenie poprzez Nią ludzkości od ziemi do nieba. Matka Boża w otoczeniu Archaniołów i symboli Ewangelistów W narożach ukazane są cztery wizje Mojżesza Izajasza Jakuba Ezechiela ze Starego Testamentu. Rosja XIXw 35,8/30,8/2,9 0324
Ikona Matka Boża Kazańska (Kazanskaja ikona Bożijej Matieri), należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Należy do ikon Bogarodzicy darzonych największą czcią wiernych. Nimb Bogarodzicy i szata zdobiona motywem wielobarwnych kamieni. W bordiurze z lewej Święty Epsalon?, z prawej Święta Pelagia. Tempera na desce, podkład kredowo - gipsowy, złocenia. Rosja XIX wiek wymiary 35,4/30,8/2,9 cm 0030