Ikona Święty Jerzy wizerunek młodzieńczego rycerza w zbroi i czerwonym płaszczu na białym rumaku, godzącego włócznią w skrzydlatego, wijącego się u jego stóp smoka symbolizującego siły ciemności Scenę triumfu chrześcijaństwa obserwuje postać młodej księżniczki Elisabe W prawym górnym rogu Jezus Chrystus w obłokach Tempera na desce, podkład kredowo gipsowy srebrzenia Rosja XIXw 38,2/30,7/2 0007
Ikona Matka Boża "Gorejący Krzew" (Ikona Bożijej Matieri "Nieopalimaja kupina") W jej centrum znajduje się Matka Boża Dzieciątkiem w otoczeniu Archaniołów oraz czterech wizji; Mojżesza, Izajasza, Jakuba i Ezechiela ze Starego Testamentu Zgodnie z tradycją ludową Ikona Matki Bożej "Gorejący Krzew" uważana jest za chroniącą dom przed ogniem Rosja XIXw 30,7/26/1,9 0006
Ikona Matka Boża z Dzieciątkiem Jezus według fresku Wiktora Wasniecowa Matka Boża przytula do siebie Dzieciątko Jezus. Jezus nie przytula się do matki, lecz wyciąga obydwie ręce w stronę widza, co miało wskazywać na jego zbawczą misję, chęć objęcia swoją opieką wszystkich ludzi. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy Rama dekorowana motywem roślinnym, złocenia Rosja XXw 43,2/35,6/6,2 0004
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Okład mosiężny złocony ( przetarcia ), zdobiony grawerowanym motywem geometrycznym, nimb z ażurową krawędzią zdobiony motywem roślinnym Rosja XIX/XX 31,3/27/2,3 0002
Ikona - Prazdniki Scena środkowa rozbudowana z wyobrażeniem Anastasis - Zstąpienia Chrystusa do Otchłani i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, otoczona przez 12 kwater zewnętrznych ukazujących sceny głównych Świąt Kościoła Rosyjskiego Roku Liturgicznego, Tempera na desce podkład kredowo – gipsowy, srebrzenia Bordiura jednolita ujęta czerwonym pasem Rosja II połowa XIXw 48/39,4/2,3 0385
Ikona przedstawia cztery wizerunki Matki Bożej W kwaterach; Matka Boża Łagodząca Złe Serca „Częstochowska“, „Ukoj Mój Smutek“ (Ikona Bożijej Matieri "Utoli moja pieczali"), Wybawicielka od nieszczęść Cierpiących, Pomoc Cierpiącym, "Poszukiwanie Zagubionych" (Ikona Bożijej Matieri Wzyskanije pogibszich), w centrum Ikony Jezus Chrystus Ukrzyżowany Rosja XIXw 36/31,3/2,5 0383
Ikona Uścisk Joachima i Anny, Małżonkowie obejmują się, jest to symboliczny obraz poczęcia Marii. Ikona wskazuje na piękno i wartość fizycznego wymiaru relacji między żoną i mężem. Święci Joachim i Anna są patronami małżeństw. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Napisy objaśniające cyrylicą. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach. Rosja XXw 36,2/31,1/2,3 cm 138
Ikona Święty Haralapiusz ( Charłamp ) Święty Haralampiusz (Charłamp) żył w latach 89 – 202. Prawdopodobnie był biskupem Magnezji w Azji Mniejszej i w wieku 113 lat zginął śmiercią męczeńską za panowania cesarza Septymiusza Sewera. Wizerunek Świętego w stroju biskupim, stojącego z zamkniętą księgą; nad nim w obłokach Jezus Chrystus. Rosja pocz. XVIIIw 44,6/35,6/3 cm 0360
Ikona Święta Paraskiewa, (ros. Параскева Пятница) Patronka prawosławia na ziemiach polsko-ruskich, Męczennica – ukazana jest w koronie przysługującej męczennikom, z rozwiniętym rotulusem w lewej dłoni, na którym znajduje się tekst wyznania wiary i z Krzyżem w prawej. W górnym lewym rogu w medalionie Jezus Chrystus. Tempera na desce podkład kredowo – gipsowy srebrzenia Rosja XIX 37,3/31,7/1,9 0357
Ikona Matka Boża „Karmiąca mlekiem“ ( Bożijej Matie- ri "Mlekopitatielnica“ ) Galaktotrophousa, Ikona przedstawia Matkę Bożą w półpostaci z ujętą w lekkim profilu i nieco pochyloną ku Dziecięciu głową, trzymającą na kolanach Dzieciątko Jezus, które karmi piersią. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach. Rosja XXw 36,2/31,1/2,3 131
Ikona Narodzenie Jezusa Chrystusa W centrum ikony w żłobie narodzony Jezus Chrystus, który Sobą rozświetla ciemność. Przy Zbawicielu postać Maryi, która prezentuje Syna, Józef oraz postacie oddający chwałę Bogu. Przy Narodzeniu obecni są Aniołowie, stanowią oni na ikonie osobną grupę postaci oddających chwałę Bogu Olej na desce podkład Tło Ikony ciemne ujęte złotym pasem Bałkany XIXw 53,7/43,8/2,6 0305
Ikona Matka Boża Hodegetria W centrum Ikony Matka Boża ukazana jest frontalnie, w półpostaci. głową lekko zwróconą w kierunku Chrystusa dostojnym gestem prawej dłoni wskazując na Syna, drugą obejmuje Zbawiciela - Emmanuela w całej postaci który w prawej dłoni trzyma kulę zwieńczoną Krzyżem w lewej trzyma berło Tempera na desce podkład Bałkany I poł XIXw 27,4/17,3/1,4 0303
Ikona Matka Boża Kazańska należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego "Wskazująca Drogę". Okład srebrny, repusowany zdobiony ornamentem z pasów stylizowanych roślin, nimb z ażurową krawędzią. Szaty z wyraźnie zaznaczonymi fałdami i drapowaniem. Probierz "ФП" Złotnik "ПАВЛОВЪ" Pieczęć "ИА". (1899-1908 г). Rosja, Kazań Ikona XVIIIw, okład srebrny XIX/XXw 31/26/3,5 0291
Ikona Matka Boża Tołgska (Tołgskaja Ikona Bożijej Matieri) Typ ikonograficzny Eleusa (przedstawienie Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić swój policzek do policzka syna) Tło i bordiura sukienki srebrnej zdobiona motywem roślinnym. Oznaczenia (probierz) okładu nieczytelne. Rosja XVIIIw 41,5/32,7/3,8 0287
Ikona Matka Boża Bolesna tempera na desce sosnowej; 85,5 x 48,8 x 3,5 cm. Bałkany XVII / XVIII w. Obraz malowany na desce o wydłużonym, trójkątnym kształcie, zwieńczonej wyciętą po konturze zamkniętą koroną nad głową Matki Boskiej. Maria w płaszczu na ramionach, z dłońmi splecionymi na piersiach; wyżej 7 mieczy boleści przeszywających Jej serce. 0187
Ikona Archanioł Michał "Archistrateg Zastępów Niebiańskich" Archanioł Michał przedstawiany jest jako rycerz w zbroi, ze skrzydłami, dosiadający skrzydlatego, czerwonego rumaka, unoszący się nad ziemią z Ikoną i włócznią w prawej ręce którą przebija szatana, kryjącego się w swoim podziemnym królestwie, w lewej trzyma trąbę, której dźwięk oznajmia nadejście Sądu ostatecznego. Rosja XXw 82,2/52,3/2,3 092
Ikona Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa wydarzenie opisane w Ewangeliach, według których Jezus Chrystus zmartwychwstał trzeciego dnia po ukrzyżowaniu. Zmartwychwstanie jest potwierdzeniem tego wszystkiego, co sam Chrystus czynił i czego nauczał, w szczególności potwierdza prawdę o boskości Jezusa. Rosja XIXw 51,5/42,3/2,3 cm, z ramką 56/46 0005
Ikona Narodzenie Jezusa Chrystusa W centrum ikony znajduje się góra z otwartą, ciemną grotą, jest to symbol ciemności, którą rozświetla rodzący się Chrystus, by odkupić Adama i całą ludzkość. Przy żłobie znajduje się postać Maryi, Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Dwa wsporniki pogrążone w sztorcach. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja XXw 36,3/31,2/2,3 157
Komplet Ikon – Archaniołowie, Ośmiu Archaniołów opisanych w Piśmie Świętym; Michał, Gabriel, Jeremiel, Raphael, Jehudiel, Uriel, Selafiel i Barachiel. W hierarchii aniołów oddają cześć Bogu, ucieleśniają święte cele Pana na ziemi i pomagają ludziom zaspokajać ich potrzeby.Olej na desce, płótno, podkład, złocenia. Tył Ikon dwie szpongi. Rosja XXw wymiary każdej Ikony 39,5/34/2,5 cm (+/- 0,5cm 0127
Ikona Matka Boża Tychwińska (Tichwinskaja Ikona Bożijej Matieri) Przedstawienie w typie Hodegetria Gwiazdki usytuowane na Maforionie osłaniającym Matkę Bożą wskazują na Jej dziewictwo przed, w czasie i po narodzeniu Jezusa Chrystusa. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy. Okład (ryza) mosiężny repusowany grubo srebrzony. Rosja XVIII/XIXw 32,7/25,5/3,3 0278
Ikona Matka Boża Kazańska (Kazanskaja ikona Bożijej Matieri), należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę" Szaty Bogarodzicy i Zbawiciela unikatowo zdobione motywem różnego koloru i wielkości kamieni. Bordiura złocona zdobiona motywem dwóch sznurów pereł, w narożach Cherubiny. Rosja, Sankt Petersburg XIXw 45/35/2,6 0276
Ikona Matka Boża Znamienna "Znak" (Ikona Bożijej Matieri Знамение "Znamienije"), Ikona Matki Bożej typu Orantka który symbolizuje Jej wstawienniczą modlitwę, szczególnie czczona w Rosyjskim Kościele Prawosławnym. Ikona okryta sukienką płócienną, zdobioną perełkami różnego koloru, wielobarwnymi szkiełkami różnej wielkości, (biser) Rosja XIX/XXw 29/23,5/3 0268
Ikona Wprowadzenie Najświętszej Marii Panny do Świątyni Joachim i Anna podążają z orszakiem dziewic i małą Marią do Świątyni i proszą Kaplana by Ją przyjął, gdzie ma być poświęcona Bogu. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, złocenia. Ikona posiada kovczegh zdobiony. Bordiura jednolita ugrowa ujęta białą linią i czerwonym pasem. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja XIXw 23,7/19,3/2,5 0263
Ikona - Pieta, „nie płacz po mnie, Matko“ Bogurodzica obejmuje ciało zmarłego Syna, które wyłania się z sarkofagu. Przedstawienie Jezusa Chrystusa w grobie ukazuje Go zmarłego, ale jest też zapowiedzią Zmartwychwstania. Okład, zdobiony; niejednorodnymi i różnobarwnymi perełkami, wielobarwnymi kamieniami różnej wielkości, (biser) Rosja XIX/XXw 30,5/27,5/3 0262
Ikona Święty Mikołaj Możajski Przedstawienie ikonograficzne Świętego (całopostaciowe) jako „obrońcę ojczyzny” z mieczem w jednej dłoni i modelem miasta z Cerkwią w drugiej. Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Ikona posiada podwójny kovczegh Rosja XVIIIw 31/26/2,9 0250
Ikona Wstawiennictwo Bogarodzicy, Święci W górnej strefie przedstawienie Matki Boskiej jako najpotężniejszej orędowniczki, pośredniczki i opiekunki ludzkości. Święta Maria z Radoneża, Matka Sergieja Radomirskiego, Święty Paweł Komelski, Święta Paraskiewa, Święta Anastazja Rzymianka, Święci (przedstawienie całopostaciowe), nimby jednolite złocone. Rosja XIXw 31,2/26,7/2,3 0223
Ikona Podwyższenie Krzyża Pańskiego, Święto związane z tradycją odnalezienia relikwii Krzyża, na którym umarł Jezus Chrystus. Czterdziestu męczenników z Sebasty (cs. Со́рок Севасти́йских му́чеников, poniżej wybrani Święci. Tempera na desce, podkład. Bordiura jednolita ugrowa. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja XX wiek wymiary 20,2/16,5/2,5 cm 099
Ikona Matka Boża Koniewska (Koniewskaja ikona Bożijej Matieri), Należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę". Na wysokości nimbu w medalionach monogram MP OY, co jest skrótem od greckich słów MHTHP OEOY – Matka Boga. Na Matką Bożą Ostatnia Wieczerza, w bordiurze wybrani Święci, Rosja XXw 31/26,5/2 111
Ikona Święty Mikołaj z Miry, Cudotwórca, Słynął dobrymi czynami i licznymi cudami, stąd uzyskał przydomek Cudotwórca. Na Rusi był opiekunem podróżujących, strzegł od pożarów, troszczył się o urodzaje. Bordiura zdobiona wielobarwnym motywem roślinnym i geometrycznym ujęta brązową linią wzdłuż krawędzi dwa wsporniki pogrążone w sztorcach, Rosja XIXw 31/26/2,3 0144
Ikona Matka Boża 'Owspetaja Mati' (Matka Boża chwalona przez wszystkich), Arabska Należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę".Całość kompozycji wykutej w mosiądzu otacza bordiura dekorowana rozetami. motywem roślinnym. Napisy grawerowane cyrylicą. Tempera na desce, podłkad kredowo - gipsowy, srebrzenia. Rosja I poł XIXw 27,5/21/3,2 0218
Ikona Jezus Chrystus Pantokrator, Tego typu przedstawienie wskazuje na Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata Olej na desce, podkład. Okład ( koszulka ) srebro pr. 84 probierz (monogram złotnika na zdjęciach) repusowany, dekorowany motywem roślinnym. Ramka złocona, całość w przeszklonym kiocie drewnianym. Rosja XIX/XXw 25,5/22/6,2 0216
Ikona Matka Boża Tychwińska (Tichwinskaja Ikona Bożijej Matieri) Przedstawienie w typie Hodegetria, Chrystus występuje w ikonograficznym typie Chrystusa – Emmanuela. Ikona okryta w całości dwukolorowym pluszem ( tło i szata ), zdobienia perełkami, wielobarwnymi szkiełkami różnej wielkości, Olej na desce. Ukraina pocz. XXw 34,7/24/2,3 0213