Ikona Matka Boża „Umilenije” Typ ikonograficzny Eleusa przedstawień Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić swój policzek do policzka syna. Jezus przytula się do twarzy Matki. Gwiazdki usytuowane na szalu osłaniającym Matkę Bożą wskazują na Jej dziewictwo przed, w czasie i po narodzeniu Jezusa Chrystusa Olej, płótno, deska Rosja XX/XXIw 42/35,2/2 045
Ikona Matka Boża „Umilenije” Typ ikonograficzny Eleusa przedstawień Matki Bożej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa i pochyla głowę, aby przytulić swój policzek do policzka syna. Jezus przytula się do twarzy Matki. Gwiazdki usytuowane na szalu osłaniającym Matkę Bożą wskazują na Jej dziewictwo przed, w czasie i po narodzeniu Jezusa Chrystusa. Olej, płótno, deska. Rosja XX/XXI wiek 77,5/50,3/2,4 cm 158
Ikona Matka Boża „Wstawienniczka za grzesznych” należy do ikon Maryjnych typu Hodegetria, czyli z języka greckiego: "Wskazująca Drogę".Napis na szarfach rozpoczyna się słowami: "Ja jestem Wstawienniczką za grzesznych przed Synem Moim...".Matka Boża Sama tytułuje Siebie Wstawienniczką, Poręczycielką czy też Pośredniczką pomiędzy Jezusem Chrystusem a grzeszącymi ludźmi ceramika, serigrafia, rama drewniana Europa XXw 38,4/32/2,8 174
Ikona Matki Bożej "Godne jest" (gr. Ἄξιόν ἐστιν – Aksion estin) – ikona przechowywana w ołtarzu Soboru Zaśnięcia Matki Bożej w Karies, reprezentująca typ Eleusa, uważana za najświętszą z Ikon Góry Athos. Ikona Matki Bożej „Godne Jest” przedstawia Maryję trzymającą na prawym ramieniu Dzieciątko, zaś lewą podtrzymuje dłoń Zbawiciela który trzyma tekst modlitwy „Godne Jest”. Olej, płótno, deska. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXIw 49,2/34/4 cm 081
Ikona Matki Bożej "Poszukiwanie Zagubionych" (Ikona Bo- żijej Matieri " Wzyskanije pogibszich") Ikonograficzny typ Eleusa - „Umilenije”, z Marią zwróconą w prawo, obejmując Zbawiciela który stoi na Jej kolanach, tuli Matkę i przytula policzek do Jej twarzy. ceramika, serigrafia, rama ceramiczna złocona, Europa XX wiek wymiary z ramą 34/28,8/3,8 cm 177
Ikona Matki Bożej "Ukoj Mój Smutek" (Ikona Bożijej Matieri "Utoli moja pieczali") cudowna ikona Matki Bożej, przedstawienie w typie Eleusa. Ikona przedstawia Matkę Bożą wspierającą twarz lewą ręką, z zamyślonym wyrazem twarzy. Drugą dłonią podtrzymuje Dzieciątko Jezus, które wznosi w górę na pół rozwinięty zwój papieru z zapisaną modlitwą. ceramika, serigrafia, rama drewniana Europa XX wiek 31,5/25,8/2,8 cm 172
Ikona Matki Bożej "Uzdrowicielka" (Ikona Bożijej Matieri "Celitielnica") Rosja XX wiek wymiary 41,2/30,2/2,3 cm 109
Ikona Narodzenie Jezusa Chrystusa, Rosja XX wiek, wymiary 20,8/33,5/3 cm 002
Ikona Ostatnia Wieczerza Zwana w tradycji wschodniej Tajemniczą Wieczerzą. Według Ewangelii wieczerza paschalna Jezusa z apostołami, która odbyła się wieczorem przed pojmaniem Jezusa. Przedstawia ostatnie wydarzenia z życia Jezusa Chrystusa i jego ostatnie spotkanie z uczniami. Bordiura brązowa jednolita ujęta zielonym pasem, w niej u góry objaśniający napis cyrylicą Тайная вечеря. Tempera na desce, podkład. Rosja XXw, 25,5/31/2,1 139
Ikona Procesja dla uczczenia Krzyża Świętego W górnej strefie przedstawienia, zdominowana jest architektura Świątyni, na tle której widzimy grupę Deesis. W dolnej strefie przedstawienia Anioł kieruje Krzyż do zbiornika z wodą. Drzewo Krzyża zanurzone w wodzie źródła sprawia pobłogosławienie, uzdrowienie. Jest to symboliczny obraz relikwii Krzyża. Przy źródle umieszczone zostały osoby cierpiące i wymagające pomocy. Rosja XX/XXIw 50,3/40,2/2,8 110
Ikona Przemienienie na Górze Tabor, Wydarzenie Przemienienia Pańskiego opisują trzej ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz. Jezus zabrał trzech wybranych uczniów: Piotra, Jakuba i Jana na górę, gdzie zobaczyli Go w nieziemskiej chwale, rozmawiającego z Mojżeszem i Eliaszem. Tempera na desce, podkład kredowo – gipsowy, nimby złocone. Tło i bordiura jednolite. Napisy objaśniające cyrylicą. Rosja. XX/XXIw 31,2/26,2/2,3 009
Ikona Przemienienie na Górze Tabor, Wydarzenie Przemienienia Pańskiego opisują trzej ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz. Jezus zabrał trzech wybranych uczniów: Piotra, Jakuba i Jana na górę, gdzie zobaczyli Go w nieziemskiej chwale, rozmawiającego z Mojżeszem i Eliaszem. Olej na grubej desce zwieńczonej łukiem, płótno, podkład. Bordiura ugrowa, jednolita w niej u góry napis objaśniający cyrylicą. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXIw 40/50/3 cm 155
Ikona Tryptyk, Matka Boża Znamienna W centrum Tryptyku przedstawienie Matki Bożej Znamiennej "Znak". Powyżej w scenie ujętej łukiem, przedstawienie Świętej Trójcy Starego Testamentu, na lewym skrzydle Tryptyku wizerunek Św Cyryka i Julity, poniżej Anioł Stróż ( Angieł Chranitiel ). Powyżej w półłuku Cherubin. Na prawym skrzydle Tryptyku wizerunek Św. Paraskewy i Św. Nikity. Powyżej w półłuku Serafin. Tempera na desce, podkład, złocenia. Rosja XXw, 36,2/40,5/2 124
Ikona „Opieki Najświętszej Bogurodzicy” Welon Matki Bożej, Pokrov, Rosja XX wiek, wymiary 86,3/61,7/2,8 cm 036
Ikona Wjazdu Pańskiego do Jerozolimy Wjazd Pański do Jerozolimy zwany również Niedzielą Palmową jest ruchomym świętem z liczby dwunastu obchodzonym tydzień przed Zmartwychwstaniem Pańskim. Na ikonie triumfalnego Wjazdu Chrystusa do Jerozolimy spoczywa smutne piętno zbliżającego się Ukrzyżowania, ale też przenika radość z powodu bliskości Zmartwychwstania Tempera na desce, podkład, złocenia Rosja XX/XXIw 31,1/26,2/2 010
Ikona Wniebowstąpienie Jezusa Chrystusa Wniebowstąpienie Pańskie jest Świętem ruchomym, należącym do grona dwunastu wielkich Świąt. Obchodzone jest w czterdziesty dzień po Zmartwychwstaniu Chrystusa. Na ikonie możemy wyróżnić dwie strefy górną, Niebiańską, oraz dolną, ziemską. W tej górnej partii widzimy Chrystusa W dolnej strefie w centrum Matka Boża oraz Apostołowie ceramika, serigrafia, rama drewniana złocona Europa XXw 17,2/16,2/2,5 180
Ikona Wprowadzenie Najświętszej Marii Panny do Świątyni Joachim i Anna podążają z orszakiem dziewic i małą Marią do Świątyni i proszą Kapłana by Ją przyjął, gdzie ma być poświęcona Bogu. Maria o wzroście dziecka, ale wyglądzie dorosłej kobiety stoi na schodkach Świątyni przed Kapłanem z wzniesionymi dłońmi w geście modlitewnym. Tempera na desce, podkład. Okład (koszulka) mosiężny. Rosja XXw 31,5/27/3,5 038
Ikona Wzyskanie Ikony Matki Bożej Kazańskiej, kovczegh „ W 1579 roku, po wielkim pożarze w Kazaniu dziewięcioletniej dziewczynce, Matronie Onuczinej....Rosja XX wiek wymiary 29/22,8/2,5 cm 073
Ikona Zdjęcie z Krzyża i Złożenie do grobu Jezusa Chrystusa, Rosja XX wiek, wymiary 60/49,5/2,2 cm 046
Ikona Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa Wydarzenie opisane w Ewangeliach, według których Jezus Chrystus zmartwychwstał trzeciego dnia po ukrzyżowaniu. Scena Zmartwychwstania w centrum z postacią Chrystusa z chorągwią, unoszącego się nad grobem, poniżej żołnierze. Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa na blasze miedzianej, tłoczonej, brązowionej. Przedstawienie wprawione w deskę, tył dwie szpongi. Rosja XXw 64/55/4,7 031
Ikona Zmartwychwstanie, Zstąpienie do otchłani Jezusa Chrystusa Przedstawienia te są kompozycyjnie połączone w jedną scenę, są rdzeniem wydarzeń paschalnych. W górnej strefie Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, W dolnej strefie scena Zstąpienia Jezusa Chrystusa do otchłani. Zmartwychwstanie jest potwierdzeniem tego wszystkiego, co sam Chrystus czynił i czego nauczał ceramika serigrafia rama drewniana Europa XXw 36/32/2,8 173
Ikona Zstąpienie Chrystusa do Otchłani Ikonografia prawosławna przedstawia zstąpienie do piekieł jako wyrwanie z mocy śmierci całego rodzaju ludzkiego Wydarzenie w perspektywie czasowej, mające miejsce pomiędzy śmiercią a zmartwychwstaniem Jezusa Zstąpienie do Otchłani wprowadza w tajemnicę zwycięstwa Życia nad Śmiercią to przyniesienie nadziei.Grecja XXw 42,3/38,8/2 142
Ikona Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny, -objawienie Maryi przez Archanioła Gabriela i jego zapowiedź narodzenia Jezusa, Syna Bożego. Scena Zwiastowania, na tle architektury, z lewej Archanioł Gabriel, z prawej – Maria. Archanioł Gabriel wyciąga ku Maryi dłoń w geście błogosławieństwa, Maryja pochyla lekko głowę w geście pokory w obliczu woli Bożej. Olej, płótno, deska. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXIw. 47,6/37,1/3cm 162
Ikona czteropolowa, Pole Ikony podzielone na cztery prostokątne kwatery, na których przedstawiono kolejno; Z lewej u góry Cud wskrzeszenia przez Zbawiciela Łazarza. Po prawej, Święta Trójca Starego Testamentu. Z lewej u dołu, Ofiarowanie Jezusa Chrystusa w Świątyni, Ofiarowanie Pańskie. Po prawej, Święty Jan Ewangelista i Św. Prochor Olej, płótno, deska. Tył Ikony dwie szpongi. Rosja XX/XXI wiek wymiary 62,4/49,7/2,2 cm 094
Ikona Święci Borys i Gleb, pierwsi Święci na Rusi Ikona w formie płaskorzeźby Synowie Św. Włodzimierza, pierwszego chrześcijańskiego władcy Rusi W 1072 r. uznani przez cerkiew ruską za pierwszych, rodzimych świętych. Święci bracia są patronami książąt i Rosji, a Borys także patronem Moskwy Drewno sygnatura monogram artysty na odwrocie Rosja XXw 21,7/15/2,6 043
Ikona Święci Flor i Ławr kamieniarze pochodzący z Ilirii zginęli jako męczennicy z powodu wybudowania Świątyni poświęconej Chrystusowi, a nie bóstwom pogańskim U góry w centrum Archanioł Michał, Święci; Flor, Laur. Poniżej służący Flora i Laura Speuzyppus, Eleuzyppus, Meleuzyppus Święci Flor i Ławr (Laur) są uznawani za patronów zwierząt gospodarskich Tempera na desce, podkład Rosja XXw 23,4/18/2,1 048
Ikona Święci Zosima i Sawatyj Sołowieccy Święci mnichowie prawosławni. Razem z Germanem Sołowieckim złożyli Monaster Sołowiecki. Święci stoją w postawach modlitewnych, nad Świętymi w obłokach wizerunek Matki Boskiej "Znamienije", w tle widoczne zabudowania monasteru Sołowieckiego Tempera na desce dębowej, podkład kredowo gipsowy. Okład, koszulka tłoczona srebrna złocona waga okładu 547g Rosja XXw 31,2/27,5/2,3 067
Ikona Święta Barbara, Barbara z Nikomedii, Święta Barbara żyjąca w III wieku dziewica, męczennica, jedna z Czternastu Świętych Wspomożycieli, Święta Kościoła katolickiego i prawosławnego. Święta Barbara jest współpatronką archidiecezji katowickiej. Jest patronką dobrej śmierci i trudnej pracy m.in. górników, hutników, flisaków, marynarzy... Orędowniczka w czasie burzy i pożarów. ceramika, serigrafia, Europa XX 25,2/20,2/0,7 181
Ikona Święta Rodzina, tył Ikony dwie szpongi, Rosja XX wiek, wymiary 31,9/19,6/2,4 cm 014
Ikona Święta Trójca Nowego Testamentu. W centrum w obłokach zasiadają; Jezus Chrystus i Bóg Ojciec, ponad Nimi w promienistym otoku Duch Święty pod postacią Gołębicy. Zbawiciel w nimbie krzyżowym, nad nimbem napis cyrylicą Pan Sabaoth (Pan Zastępów). Nad nimbem Gołębicy, Ducha Świętego, skrót cyrylicą Свято́й Дух (Duch Święty). Bordiura zwijająca się woluty. Olej, płótno, na zwieńczonej trójlistnie desce. Rosja XX/XXIw. 38/43,2/2,3 cm 008
Ikona Święta Trójca Starego Testamentu, Przedstawienie opiera się na biblijnej opowieści z Księgi Rodzaju o wizycie trzech Aniołów u Abrahama i jego żony Sary, pod dębami Mamre. Aniołowie zapowiedzieli narodziny długo wyczekiwanego przez bezdzietne małżeństwo potomka – Izaaka. ceramika, serigrafia, rama ceramiczna złocona, Europa XX wiek wymiary z ramą 34,7/28,7/3,8 cm 178
Ikona Święta Trójca Starego Testamentu, Przedstawienie opiera się na biblijnej opowieści z Księgi Rodzaju o wizycie trzech Aniołów u Abrahama i jego żony Sary, pod dębami Mamre. Aniołowie zapowiedzieli narodziny długo wyczekiwanego przez bezdzietne małżeństwo potomka – Izaaka. Goszczący gospodarze – Abraham i Sara. Tempera na desce, podkład. Bordiura jednolita brązowa ujęta czerwonym pasem, w niej napis 'Святая Троица' Rosja XXw 30,8/25,8/2,2 cm 111